Článek
„Vydáme vyhlášku, kterou vypneme školní řády, ve kterých je častokrát dáno, kolik známek, z kterého předmětu je třeba, aby byl člověk klasifikován. A budeme tlačit na učitele i přes webináře, jak ve druhém pololetí hodnotit. Skutečně nedává smysl, abychom známkovali úkoly, které pomáhali zpracovat rodiče,“ řekl Plaga v České televizi.
SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky
Připomněl, že školy mohly standardně klasifikovat do 11. března, poté ale nastalo nestandardní období, které „není popsáno v zákoně“. Zdůraznil také, že před dvěma týdny apeloval na školy, aby se nevěnovaly kompletnímu obsahu ve školních vzdělávacích programech, ale soustředily se jen na procvičování, zejména v profilových předmětech.
„Apeloval jsem, aby nehodnotily výchovy. Ty anekdotické příhody, že někdo z referátu z tělesné výchovy, který odevzdal pozdě, dostal pětku, se dostávají i na můj mail. Tento postup některých vyučujících a některých škol je nepochopitelný,“ uvedl Plaga.
Místo známek formativní hodnocení
Řada škol podle něj i nadále klasifikuje, přestože doporučoval, aby tak nečinily. Nejen kvůli tomu, že narychlo sešitá forma distančního vzdělávání se výrazně liší, ale také proto, že situace v rodinách se různí.
„Někdo třeba má doma několik dětí, nebo má doma spoustu práce, či třeba přichází o zaměstnání,“ vyjmenoval. Ministerstvo ale nemůže dohlédnout na komunikaci mezi rodiči, učiteli a ředitelem, což je podle Plagy nyní nejdůležitější.
Školy by se mohly otevřít v druhé polovině května, uvedl ministr
Odmítl tedy, že by vyhláška počítala s tím, že rodič je povinen výuku doma zajistit. „Zásadní je, že ve vyhlášce řekneme, jak přistupovat k tomu hodnocení a de facto touto vyhláškou vypneme školní řády tak, aby mohlo být ze strany škol přihlédnuto k dané situaci a hodnoceno třeba formativně,“ řekl Plaga.
To by znamenalo, že by vysvědčení bylo bez známek, zato by obsahovalo popis toho, jak si žák či student v jednotlivých předmětech vede, kde kulhá, kde září.
Vyhláška by měla být hotová „těsně po Velikonocích“. Plaga také poznamenal, že děti za současného stavu získávají kompetence, které jsou prý minimálně stejně důležité jako ty vzdělávací.