Článek
Arriva hlásí, že nemocná je asi desetina řidičů. „Stane se, že dispečer zavolá, protože někoho rychle potřebuje. Zahodím to, co zrovna dělám, a rovnou vyrážím na linku,“ popsal Novinkám třicetiletý muž. Má na starosti vývěsky jízdních řádů, a také aby dobře fungovalo odbavování autobusů včetně platebních terminálů a informačních tabulí.
„Ne vždycky ale mohu kolegy zastoupit, protože se věnuji svojí práci a k tomu se snažím vykrýt šoféry. V týdnu mi visel autobus v Mnichově Hradišti a nešel mu strojek, takže jsem nejdřív musel vyřešit tohle,“ vysvětlil. V úterý třeba vezl škodováky z Prahy do Mladé Boleslavi a zpět. „Jindy bych přišel do práce na osmou, takhle jsem vstal a před šestou už vyjel. Domů jsem dorazil v půl sedmé večer. Ale za volantem mě to neskutečně baví,“ zdůraznil Kodrla.
Je to marné. Nakazíme se úplně všichni, řekl šéf lékařské asociace
Dříve pracoval jako řidič, a tak má všechny nutné doklady. Včera zamířil do Liberce a dnes se chystá odvézt školku na zájezd do Prahy. „Samozřejmě neznám všechna místa, takže si dopředu trasu najdu na mapě, abych nebloudil. A poradím se s ostatními, kde nejlíp zaparkovat,“ nastínil Kodrla.
„S autobusy jezdí i lidé z administrativy, kteří mají platné zkoušky. Dopravci jsou zatím schopni nahradit chybějící řidiče někým jiným. Situace se ale mění ze dne na den, pokud se ve čtvrtek ráno zjistí 300 pozitivních řidičů, tak bude problém,“ řekl Novinkám Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy. Ve středních Čechách včera nevyjelo pět spojů na lince mezi Novými Butovicemi, Berounem a Královým Dvorem.„Sto sedmdesát z přibližně 2500 řidičů je nemocných nebo v karanténě,“ dodal Borecký.
Co víme o nové variantě BA.2
Středočeští dopravci podle něj zatím zajišťují standardní provoz. Dopravní podnik města Olomouc (DPMO) provoz kvůli nedostatku řidičů omezil už od pondělí. Denně má na pracovní neschopnosti 10 až 15 řidičů tramvají a 15 až 20 řidičů autobusů. Na vině však není covid.
Jako o prázdninách
„Kvůli tomu nám chybí minimum lidí. Třeba v pondělí to byli dva, což je ze 430 zaměstnanců zanedbatelné číslo. Na marodce jsou dlouhodobě nemocní a lidé s nejrůznějšími virózami,“ řekl Novinkám v úterý Pavel Zatloukal, místopředseda představenstva DPMO. Na dvou tramvajových linkách tak museli v pracovní dny prodloužit interval z patnácti na třicet minut.
Celkem 28, tedy 13 procent, řidičů, kteří jsou v pracovní neschopnosti, donutilo pardubický dopravní podnik k redukci spojů. „Páteřní linky jezdí v režimu školních prázdnin. Linka číslo 4 mezi centrem a sídlištěm Polabiny zastavena zcela,“ uvedla mluvčí podniku Jitka Malinská s tím, že jízdní řády ostatních linek včetně víkendového provozu jsou beze změn.
Pro karanténu žáků po antigenních testech platí jiná pravidla než ve firmách
„Doufáme, že se situace stabilizuje během 14 dní. Když ale počet chybějících řidičů stoupne, bude nutné zavedení jízdních řádů v režimu letních prázdnin,“ dodala Malinská. Pražský dopravní podnik (DPP) vypravuje všechny autobusy, tramvaje a metro podle aktuálních jízdních řádů, které mají podle mluvčí Anety Řehkové poloprázdninový charakter.
„Omikron zatím nemá na tyto provozy zásadní dopad. Jediné omezení v tuto chvíli evidujeme na lanové dráze na Petřín,“ sdělila Novinkám Řehková. Lanovka nejezdí od pondělí „z důvodu nemocnosti personálu“, výluka by měla skončit v pátek.
Poslední testování ukázalo, že pozitivních je u DPP 93 provozních zaměstnanců, tedy řidičů, strojvedoucích, dispečerů, dozorčích a hasičů. „To je několikanásobně méně než loni v březnu, tj. v nejhorším období celé pandemie,“ uvedla Řehková. I v takové situaci podnik dokázal vypravit všechny spoje podle jízdních řádů, doplnila.