Článek
„Kontroly? No neblázni, už zase něco? O ničem nevím. Kontroly jsou, každou chvíli někdo volá a žádá o informace, jak to ve stanici vypadá, ale o kontrolách vlaků nic nevím,“ reagoval na dotaz výpravčí břeclavského uzlu. Právě Břeclav má být místem, kterého se kontroly musí týkat. Pro cestující z Itálie je snadno dostupná, na trase do Prahy jim stačí přestoupit na vlak v Grazu či ve Vídni.
Bezpečnostní rada státu prozatím počítá s kontrolou čtyř desítek mezinárodních spojů. Aby nenabíraly vlaky značné zpoždění, mají se kontroly uskutečnit za jízdy vlaku. Podle dostupných informací by například cestou z Břeclavi do Brna museli cestující absolvovat měření teploty s případnými dalšími opatřeními. Na vlak Railjet 72, který z břeclavského nádraží vyjel v úterý po desáté hodině na pokračování své jízdy z Grazu do Prahy, ale žádní lidé s teploměry nečekali.
Je to divadlo, komentoval kontroly na hranici v Mikulově jeden z řidičů
„Nikdo tu není. Ale všechny vlaky absolvují na nádraží rychlou očistu. Dveře, kliky, madla a další se u nás očistí. A já nesmím dovolit vlaku odjet, než skončí,“ dodal železničář.
„Čistíme, co je třeba. Dveře, madla, kliky, to, čeho se lidé nejčastěji chytají,“ uvedla Nina Granatovičová, která nastoupila k úklidu vlaku od konce soupravy. Její kolegyně udělala totéž na začátku vlaku, a teprve když se ve středu soupravy setkaly a vystoupily, Railjet Vindobona vyrazil na cestu do Prahy.