Článek
Podle skupiny expertů, kterou tvoří lékaři společně s technologickými a leteckými specialisty, jsou letouny z několika důvodů ideálním prostředkem. Mají systémy na dodávání kyslíků, mohou být hermeticky uzavřeny a vzduch v nich proudí podobně jako na operačních sálech, což omezuje šíření bakterií.
SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky
Letadla jako Boeing 747 nebo Airbus A380 by po přeměně na JIP mohla poskytnout 100 až 150 lůžek na jeden letoun. Jen v samotné Británii by díky projektu mohly vzniknout tisíce nových lůžek.
„Úpravy jsou jednoduché. Odstraníme sedadla, nainstalujeme lůžka s příslušným vybavením (ventilátory, kyslíkové přístroje) a přivedeme do nich kyslík,“ řekl pro The Times letecký analytik Chris Tarry, podle kterého by úprava letadel trvala několik dní.
S nemocí Covid-19 zemřelo v Česku 88 lidí, nakaženo je 4944
Expertní skupina myslela i na výhody umístění leteckých nemocnic. K letištím bývají vynikající dopravní spojení, navíc se u nich nachází hodně parkovacích míst, stejně jako přilehlé hotely, které by mohl využívat zdravotnický personál.
Že lze využít letadlo jako improvizovanou nemocnici už minulý týden prokázalo Německo. Na palubě armádního letounu Airbus A310 MRT, který začal přepravovat pacienty z přetížených italských nemocnic do Německa, se nachází 16 JIP a 44 nemocničních lůžek.
Letectví zasáhla krize kolem koronaviru. Společnosti v současnosti využívají méně než polovinu svých kapacit. Na letištích po celém světě jsou tak k vidění spíš zástupy odstavených strojů.