Článek
V polovině března došlo k uzavření mnoha obchodů i restaurací. Lidé se tak v souvislosti se šířením nemoci covid-19 přesunuli na internet, kde, jak ukázala například data České spořitelny (ČS), se jen za první tři týdny karantény objem on-line nákupů zdvojnásobil.
Potraviny patřily mezi druhy zboží, které lidé během vládou přijatých opatření kupovali ve specializovaných internetových obchodech nejčastěji. „Nákupy potravin on-line vzrostly v prvních čtyřech týdnech karantény o 283 %, a u starší generace ještě rychleji. Lidé mezi 70 a 80 lety utráceli o 760 procent více a lidé nad 80 let dokonce téměř o 900 procent více,“ doplnil ekonom David Navrátil z ČS.
Nákup domů? Nejdřív pozítří i později. E-shopy s potravinami nestíhají
Hotovost v nemilosti
Řada obchodů v rámci protiepidemických opatření upřednostňuje bezhotovostní platby, což se podepsalo i na počtu výběrů z bankomatů. Ve srovnání s loňským březnem klesl letos ve třetím měsíci až o třetinu.
Výběry z bankomatů omezily všechny věkové kategorie, méně patrné je to však u seniorů. „Lidé ve věku mezi 65 a 69 lety snížili počet výběrů o 22 procent. U seniorů nad 85 let to bylo jen o osm procent,“ uvedl David Novotný z ČS.
Omezte hotovost, plaťte bezkontaktně. Kartou či mobilem
Češi sice k bankomatům v březnu nechodili tak často, ale když už vyrazili pro hotovost, vybírali si větší obnosy. Průměrná částka jednoho výběru z bankomatu stoupla meziročně téměř o čtvrtinu.
Platby v obchodech stagnují
Velká část obchodníků musela kvůli speciálním opatřením zavřít, počty i objemy bezhotovostních plateb na pobočkách obchodů se i tak vesměs rovnají těm loňským. Celkový objem plateb klesl oproti loňskému březnu o necelého půl procenta, ovšem jejich počet o necelé procento vzrostl.
PIN při platbě kartou nad 500 korun zůstává, banky zvýšení limitu odmítly
„Celkové útraty mezi únorem a březnem 2019 stouply o 16 procent, letošní změna vychází na přibližně mínus čtyři procenta. Rok 2020 tak nepřinesl očekávatelné navýšení celkových utracených obnosů, ale naopak jejich mírný pokles,“ doplnila Adéla Denková z analytického projektu Evropa v datech. Poukázala tak na skutečnost, že obecně v březnu bývá běžný znatelný nárůst oproti lednu a únoru.