Článek
Asi čtyřicet procent případů, se kterými se lidé na terapeuty obrací, souvisí podle Pařízka se vztahy, jen o něco méně se dotýká obav o zvládnutí situace, práci nebo studium. „Vyskytl se nám ale i nový jev, který zatím neumíme úplně dobře popsat, sedí na něj však vězeňská metafora. Někteří klienti totiž zažívají stavy, jaké jsou popsány u vězňů na samotce,“ řekl Pařízek.
„Tito lidé pociťují celkovou ztrátu životního rytmu, mají potíže s novou organizací dne, ztrácí časovou strukturu, neví, jak dlouho karanténa trvá, co je vlastně za den. Také fyzicky pustnou, nečešou se, neholí se. Doléhá na ně, že neví, jak dlouho to bude trvat. K tomu se obviňují, že to nezvládají, přitom mají pocit, že jiní lidé to zvládají lépe. S něčím takovým se běžně nepotkáváme,“ prohlásil Pařízek.
Odborníci sdružení pod webem www.delamcomuzu.cz spustili i cizojazyčné stránky, protože o pomoc se hlásili i cizinci, kteří v Česku uvízli. „Máme teď přes 200 expertů, kteří mluví dvanácti jazyky od angličtiny po finštinu. Navíc máme i dvě odbornice schopné komunikovat ve znakové řeči,“ dodal Pařízek.
SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky
Frustrace v první linii
Stovky telefonátů už mají za sebou i experti sdružení pod linkou Anténa, za níž stojí Česká asociace pro psychoterapii. Na rozdíl od různých krizových linek preferují terapeuti delší kontakt. „Chceme dělat to, co umíme, tedy doprovázet lidi uvízlé v nějakých složitých emocích,“ vysvětlil předseda asociace Jiří Drahota.
„Krizová situace nás zmáčkne. Tam, kdy to bylo těžké, je to nyní ještě těžší. Lidé jsou uzavření doma a věci se vyhrocují, objevují se partnerské či generační frustrace. Jde o tu nemožnost oddělit se, tedy že lidé byli navyklí trávit spolu jen nějaký čas, a to je teď jinak. Také lidé mající tendenci prožívat svět úzkostně nebo depresivně to v této situaci vnímají ještě výrazněji,“ konstatoval Drahota. Návod, jak se obrátit i pomoc, najdou lidé na webu psychoterapie.cz.
Obě nabídky mohou využít nejen běžní lidé, ale specializovaná pomoc je zde nachystaná i pro pracovníky v tzv. první linii. „Volají například lidé ze sociálních služeb. Jsou přehlcení a frustrovaní,“ upozornil Drahota.