Článek
„Když jsme viděli, kolik aut najíždí, začali jsme úřadovat, abychom nápor zvládli. Nevíme, jak se do čekací doby promítne razítkování cestovních knížek,“ řekl Právu na místě jeden z policistů, kteří prováděli kontrolu na dvou stanovištích.
Většina pendlerů měla všechny potřebné doklady pro vpuštění do zahraničí v pořádku. Našli se ale i tací, kterým chyběla knížka přeshraničního pracovníka. Policisté je odkláněli na vyhrazené místo, kde jim předali příslušný formulář a po jeho vyplnění dostali řidiči razítko a mohli vycestovat.
SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky
Kolem páté ráno se vytvořila před přechodem asi tříkilometrová fronta. Na odbavení jednoho vozidla stačilo policistům pár desítek vteřin. Řidiči se během kontroly chovali ukázněně a vůči policistům byli slušní.
Přes zdejší přechod jezdí za prací denně tisíce lidí. Využívají ho hlavně lidé z Kdyně a části Klatovska.
Roušky? Ještě minulý týden si Němci ťukali na hlavu
Podle některých pendlerů ještě donedávna brali Němci hrozbu koronaviru na lehkou váhu. „Na rozdíl od nás mají s těmi opatřeními zpoždění. Snad už jim to konečně docvaklo. Ještě minulý týden si ťukali na hlavu, že chodíme v rouškách. Dneska už se nám nevysmívají,“ řekla Právu asi 30letá žena, která pracuje v Německu ve zdravotnictví.
Sama očekává, že česká vláda zruší výjimku pro pendlery a ona bude muset zůstat doma. „Na jednu stranu s tím souhlasím, na druhou stranu vím, že spousta lidí bude mít problém, protože jsou na práci za hranicemi závislí. Mám spoustu kamarádek, které jsou samoživitelky, a pro ně to bude existenční problém,“ dodala.
Další z oslovených pendlerů, který se živí v Německu jako lakýrník, je pro dočasný zákaz práce v zahraničí. „Němci, se kterými dělám, jsou prasata. Vůbec nerespektují žádná hygienická pravidla, musím je okřikovat, aby se ke mně nepřibližovali blíž než na dva metry,“ řekl Právu.
Hranice mohou být uzavřené i dva roky, řekl Prymula
Že by přišel o práci, se nebojí. „Mám smlouvu na dobu neurčitou,“ dodal. Podle starosty Všerub Václava Bernarda se dá souhlasit s tím, že jsou pendleři v tuto chvíli vnímáni jako největší hrozba. „Pokud se ovšem neuzavřou všechny cesty a cestičky, tak tato dílčí opatření nemají žádný smysl. Zruší se výjimka pro pendlery a stejně to sem budou tahat řidiči kamionů,“ prohlásil Bernard.
Řešení vidí například v tom, kdyby česká vláda po diplomatické linii vyjednala podmínky pro udržení zaměstnání pro české občany formou kurzarbeitu, aby měli jistotu, že se budou moci vrátit do práce. „V opačném případě tady budeme mít desetitisíce nezaměstnaných, o které se bude muset postarat stát,“ doplnil Bernard.