Článek
Inspekce o rizikových e-shopech informuje na svém webu www.coi.cz/rizikove, kam dává stále aktualizovaný seznam obchodníků.
„Manžel objednal na e-shopu zizer.cz roušky. Chtěli platbu předem. Nepřišlo nic. Sháněli jsme na informacích na ně telefon. Operátorka má u tohoto e-shopu už varování. Na e-mail nereagují. Peníze nevrátili,“ napsala Právu jedna ze čtenářek.
ČOI to potvrdila. I to, že peníze jsou nenávratně pryč.
„Jedná se o další mutaci e-shopu stejného provozovatele, který má weby vevio.cz a huglo.cz, před nimiž varujeme již delší dobu. Z webových stránek není jednoznačně zřejmé, kdo je prodávajícím, tedy s kým spotřebitel uzavírá smlouvu a vůči komu může uplatňovat svá práva,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Přehledně: Jaká mají spotřebitelé práva v době nouzového stavu
Podle něho inspekce registruje vysoký počet stížností, které se těchto různých portálů stejného provozovatele týkají. Z uvedených důvodů zařazuje ČOI i tuto verzi stránek stejného provozovatele mezi rizikové weby.
„Zároveň probíhá kontrola tohoto provozovatele, avšak s ohledem na jeho sídlo mimo EU je kontrola a vymahatelnost práva obtížnější,“ dodal s tím, že ČOI nemá žádný zákonný nástroj, jak webové stránky zablokovat.
Inspekce varuje před šmejdy. Vydělávají na strachu z viru
Může na ně však upozornit v rámci svého seznamu rizikových webů. Tento seznam přebírá zatím pravidelně Seznam.cz a antivirus ESET, jejich spotřebitelé jsou tím více chráněni. Po zveřejnění v seznamu rizikových webů tato data Seznam.cz zohledňuje v rámci prohlížeče i vyhledávání. Antivirus své uživatele chrání tím, že místo zobrazení stránky ukáže spotřebiteli varování s nabídkou stránku ihned opustit z důvodu rizika.
Právo upozornilo na další rizikový e-shop
Jenže jak Právo zjistilo, příval reklamy na roušky ihned k odběru je tak velký, že se dostává do kontextové reklamy i na těchto velkých portálech a zobrazuje se i u zpravodajství. Reportér Práva v úterý na jeden takový e-shop upozornil Českou obchodní inspekci i Seznam.cz. Jedná se o e-shop Pošta zdarma, který masivně inzeruje právě u článků o nákaze.
„Dnes i na základě vašeho podnětu zařadí Česká obchodní inspekce mezi rizikové weby také www.postazdarma.cz, www.postovnezdarma.cz, www.lunzo.cz. Především nedodržují základním způsobem právo na odstoupení od kupní smlouvy a tlačí spotřebitele k úhradě i za zboží, od jehož nákupu již odstoupili, místo peněz při odstoupení od kupní smlouvy jim nutí voucher,“ potvrdil Fröhlich. Toto nové upozornění ve středu zaslal rovněž na Seznam.cz.
Nabízejí lidem levnější energie. Skoro pokaždé je v tom podvod
„Už od 18. března jsme upravili pravidla pro inzerci roušek, respirátorů a ochranných pomůcek. Na první pohled musí být uvedeno, kdy bude zboží k dostání, za jakou se nabízí cenu a jsou zakázané veškeré zmínky o slevách a akční ceně. Je zakázáno používat jakékoliv zmínky o slevách, akcích. Musí být zřetelně uvedena doba dodání v běžném počtu dní. Samotné tvrzení, že je skladem u dodavatele, nestačí,“ sdělila Právu manažerka komunikace Seznamu Aneta Kapuciánová.
Zcela je podle ní zakázán prodej respirátorů typu FFP3 a PR články. „Pokud některé reklamy nadále odporují zpřísněným pravidlům, budu o tom informovat kolegy,“ potvrdila.
Podvodníci vylákali z lidí 750 tisíc. Nabízeli roušky a respirátory
Piráti ve středu oznámili, že podali trestní oznámení na chování portálu svetomat.cz, který nabízí k prodeji roušky, antibakteriální gel a další zdravotnické ochranné pomůcky pod heslem „EXPEDICE ze skladu IHNED. Odeslání do 24 hodin!”. Jenže Piráti tvrdí, že si telefonicky ověřili, že tyto výrobky skladem nemají, či dokonce, že „nikdo to nemá skladem”.
Nesedejte na lep po telefonu!
Z nouzového stavu v ČR těží i „šmejdi”, kteří se nyní zaměřují na prodej roušek či respirátorů po telefonu. Cílí zejména na seniory. Kupříkladu seniorce z Pardubic se snažil roušky prodat podvodník vydávající se za zástupce pojišťovny. Pardubický magistrát proto apeluje na své občany, aby se podobnými nabídkami nenechali oklamat a neposílali podvodníkům předem peníze.
SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky
Ožili také pokoutní podvodníci „levnějších“ energií. „Energetičtí šmejdi se rychle přizpůsobili aktuální situaci. Prodejcům pak stačí vymámit po telefonu pouze souhlasné ano a smlouva je platná. Vyvázat se z ní pak bývá velice drahé. Na první pohled kolikrát ani není jasné, že k volajícímu hovoří zprostředkovatel, který se snaží vnutit nového dodavatele,“ varuje Jan Kovalský z Energie ČS.