Článek
Poslední měsíce prověřily veškeré oblasti ekonomiky, svět obchodu nevyjímaje. Mnozí lidé, kteří až doposud zarytě odmítali různé finanční technologie, platební karty, e-shopy, on-line sektor obecně, zjistili, že přišel čas na změnu zažitých nákupních zvyklostí.
Z kamenných obchodů do on-line světa
Češi mají s nakupováním na internetu zkušenosti, pořídit si on-line nějaké zboží nezkusil jen zlomek lidí. Například podle průzkumu Equa bank alespoň jednou ročně v e-shopech nakoupilo devět z deseti Čechů.
Na postoj Čechů k on-line nakupování nebo platebním kartám se krátce před koronavirovou krizí zaměřil i průzkum společnosti Cofidis. Data ukázala, že dobrovolně preferuje nákup ve-shopu před kamenným obchodem zhruba každý třetí oslovený.
Češi díky koronaviru objevují kouzlo on-line farmářů
Nyní je ovšem jasné, že několikatýdenní zavření kamenných obchodů do e-shopů přivedlo i další nové zákazníky. Podle Asociace pro elektronickou komerci zaznamenalo 57 procent e-shopů stejné nebo dokonce vyšší tržby, než tomu bylo před koncem roku.
„Většina z Čechů, které až zavření kamenných prodejen donutilo naučit se nakupovat on-line, se už tohoto pohodlí nebude chtít vzdát. Takže místo chození po obchodech budou už trvale nakupovat ze svého počítače či mobilu. Růst tržeb e-shopů v dalších měsících tak očekáváme zhruba dvojnásobný oproti tempu z uplynulého roku,“ uvedl Martin Petrášek z agentury FG Forrest.
Levné zboží z čínských e-shopů se Čechům prodraží
„Je pravděpodobné, že část nových zákazníků objeví pozitiva on-line nakupování a u tohoto způsobu pořizování zboží zůstane, vyzkouší nákup i dalších produktů, případně v jiných sektorech,“ předpokládá i Cyril Křůpala ze společnosti Cofidis.
On-line svět do každé kapsy
Vedle e-commerce je krize šancí i pro mobilní aplikace a jejich větší využití k nakupování. Před krizí nakupovala přes mobilní aplikace zhruba pětina lidí.
Vývojáři však denně přicházejí s novými aplikacemi a vychytávkami, z nichž některé jsou dokonce přizpůsobené i nouzovému stavu. Díky nim si třeba nyní zákazníci mohou objednat jídlo v jinak zavřených restauracích. Lze proto očekávat, že současný stav pomůže objevit výhody mobilních aplikací v oblasti nakupování dalším lidem.
S novou aplikací lze prodávat i bez e-shopu
Hotovost na ústupu?
Současná situace se nejspíš projeví i na způsobu placení. I když bezhotovostní placení v Česku už před krizí zdomácnělo, stále ještě bylo dost těch, kteří zůstávali obezřetní. Každý druhý člověk v průzkumu Cofidis sice zmínil, že důvěřuje bezpečnosti placení kartou při nákupu v kamenných obchodech, ovšem při nákupu v e-shopech už tento způsob placení považovalo za bezpečný jen 28 procent lidí.
V současnosti je platba kartou, především pak tou bezkontaktní, mnohými obchodníky z důvodu zdravotní bezpečnosti preferovaným způsobem placení. Někteří dokonce prakticky přestali přijímat hotovost.
Omezte hotovost, plaťte bezkontaktně. Kartou či mobilem
„Platbu kartou si nyní nejspíš vyzkouší i někteří zarytí odpůrci. S prvními pozitivními zkušenostmi pak může důvěra v bezkontaktní způsoby placení růst. Ať už kartou, mobilem nebo jinými inovativními platebními metodami,“ uvedl Křůpala.
Jeho předpoklad potvrzují i finanční instituce, které hlásí za poslední měsíc rapidní nárůst žádostí o bezkontaktní platební karty a několikanásobný nárůst plateb chytrým mobilem či hodinkami.
Zboží z e-shopů do výdejních míst a zásilkoven
Změny se podle odborníků nejspíš nevyhnou ani oblasti dopravy zboží zakoupeného v e-shopech. Češi se totiž naučili využívat stále rostoucí síť výdejních míst, zásilkoven a podobných služeb.
Před vyhlášením nouzového stavu preferovaly tento typ dopravy dvě třetiny lidí oproti doručení přímo do místa bydliště. Kvůli zavření některých obchodů sice došlo k omezení výdejních míst, nicméně odborníci do budoucna očekávají spíše návrat k oblibě výdejních míst a zásilkoven.
Útraty přes internet se v karanténě zdvojnásobily
Úspěšný rok má za sebou i služba Mezi námi společnosti Zásilkovna, kdy si zásilky mezi sebou doručují fyzické osoby. Boom zaznamenala především v době současné krize.
„Milion přepravených zásilek mezi fyzickými osobami za jediný rok je obrovský úspěch. Služba Mezi námi se za rok své existence stala doslova hitem a její popularita stále roste. Během letošního dubna jsme přes Mezi námi doručili téměř dvě stě tisíc zásilek, nejvíce v historii. Služba vznikla jako výsledek poptávky našich zákazníků, kteří chtěli pohodlnou a rychlou službu pro zasílání svých zásilek. Jde o jeden z nejjednodušších a nejlevnějších způsobů odesílání zásilek mezi fyzickými osobami na trhu,“ doplnila Simona Kijonková ze Zásilkovny.