Článek
Od pondělí 25. května v České republice dojde k znovuotevření restaurací. Do původní podoby fungování to ale bude mít daleko.
Kromě velmi přísných hygienických opatření se v rámci bezpečnosti jak hostů, tak personálu budou muset změnit i pravidla společenského chování, aby se lidé zbytečně nedostávali do rozpaků a trapných situací a zároveň se nebáli do restaurací chodit.
Restaurace a bary budou zavírat nejpozději ve 23 hodin
Čtyři pravidla zdvořilého hosta |
---|
1. Host sám si volí, zda chce pomoci z oděvu a do oděvu, nebo zda se z něj při vstupu a odchodu svlékne bez pomoci.„Úkolem personálu je nově dbát nejen o pohodu, ale také o bezpečí hostů,” komentuje novou situaci Ladislav Špaček. „Jak blízko se může obsluha přiblížit, o tom v tomto případě rozhoduje sám host.” |
2. Dezinfikované ruce, roušky při pohybu po restauraci a při konverzaci s personálem.Při vstupu a po umytí rukou na toaletě host použije připravenou dezinfekci. Svou roušku sundává až u jídla, při konverzaci s personálem si roušku nasadí.„Udělat základní minimum pro ochranu ostatních je ohleduplné nejen k ostatním hostům, k obsluze, která je v tomto ohledu velmi zranitelná, ale také k restauraci, která je za dodržování pravidel odpovědná,” upozorňuje Ladislav Špaček. |
3. Kdo první sundá roušku? V opačném pořadí než u představování.„Přednost při sundávání roušky před jídlem mají ženy před muži, společensky významnější před společensky méně významnými a starší před mladšími,” vysvětluje Ladislav Špaček.„K sundání roušky nicméně nemůžeme nikoho nutit. Pokud se někdo rozhodne nechat si roušku nasazenou, je to ohleduplnost, nikoli nezdvořilost. Roušky se nosí tak, aby zakrývaly ústa i nos. Kdo chce zachovat styl, barevně si je sladí s šaty či kapesníčkem.” |
4. Odstup od personálu není nezdvořilost, ale ohleduplnost. V nových podmínkách si personál snaží zachovávat od hosta odstup. Není to nezdvořilost, naopak, restaurace tím své hosty chrání.„Objednávání a veškerá komunikace s personálem, například prezentace jídel či vína, by měla probíhat ze zdvořilé vzdálenosti. Nejen pro hosta, se kterým se obsluha právě baví, ale pro celý stůl. Měli bychom to chápat a obsluze v tomto vyjít vstříc,” dodává Špaček. |
Michelinská restaurace přišla s neotřelým řešením sociálního distancování
Kromě pravidel chování se ale budou muset změnit i provozní pravidla restaurací. Provozovatelé restaurací se budou muset snažit najít kompromis, aby se hosté u nich cítili bezpečně a zároveň to nenarušilo atmosféru podniku a prožitek z návštěvy.
Čtyři pravidla ohleduplné restaurace |
---|
1. Prostor umožňující odstup Restaurace budou muset upravit vnitřní prostory tak, aby umožnily odstup nejen hostů mezi jednotlivými stoly, ale také průchod a práci personálu v bezpečné vzdálenosti od hostů. |
2. Hygienická opatřeníDezinfekce na ruce u vchodu a na toaletách a bezhotovostní platby budou novým standardem. Dobré restaurace ale půjdou dále. Postarají se o průběžnou dezinfekci stolů a židlí a také všeho, čeho se hosté dotýkají. Nebo o ochranu pokrmů.Restaurace tak budou moci například stoly, židle, ale i menu, příbory a ubrousky dezinfikovat i pomocí UV záření. „Menu, příbory a ubrousky bude personál předkládat ze speciálního dezinfekčního boxu, ve kterém je vysterilizuje UV lampa. Box budeme používat také při placení. Jídla budeme servírovat přikrytá nerezovým poklopem, který sejmeme až před hostem. A samozřejmostí jsou roušky, rukavice a přísná hygienická opatření v kuchyni,” vyjmenovává nová opatření spolumajitel restaurace Parnas Jan Kincl. |
3. Personál: ochranné pomůcky, ale také dodržování pravidel odstupu Personál bude mít správně nasazenou a pravidelně vyměňovanou roušku nebo obličejový štít a pravidelně měněné rukavice. Od hostů si bude udržovat odstup.„Při vstupu a odchodu hosta budou kolegové zdravit ze zdvořilé vzdálenosti. S kabáty pomohou, jen pokud si to bude host přát. Odstup budou také udržovat při představování jídel a vín nebo objednávkách. Při degustaci a dekantaci vína nebudeme používat stůl hostů, ale samostatný příruční stolek. A při servírování a sklízení ze stolu nebude obsluha s hosty mluvit,” dodává Jan Kincl. |
4. Doplňkové služby pro dodržování hygienyDobré restaurace se budou snažit nabídnout hostům další doplňkové služby, které jim ulehčí současnou situaci. Například sterilizování uložených oděvů v šatně UV zářením apod. |