Hlavní obsah

Neočkovaní zvedli provozovnám tržby

Při vstupu do restaurací, kadeřnictví, bazénů a jiných zařízení se Češi od čtvrtka 10. února nemusejí prokazovat očkováním proti covidu nebo tím, že nemoc v posledním půlroce prodělali. V týdnu po rozvolnění pak některým provozovnám stouply tržby i o polovinu.

Foto: Ilustrační foto PRÁVO – Milan Malíček

Ilustrační foto

Článek

Ukazuje to objem plateb kartou přes terminály Global Payments (GP), které zpracovávají třetinu všech karetních operací v Česku. Za růstem tržeb však není jen rozvolnění restrikcí, ale také pokračující zdražování.

Velký nárůst byl patrný v restauracích, kam dříve směli lidé pouze s očkováním proti covidu. Zatímco sedm dní před 10. únorem utratili zákazníci v pohostinství kartou přes terminály GP 141,5 milionu korun, sedm dní po rozvolnění to bylo již 168,5 milionu, což představuje nárůst o 19 procent.

Chlíbek: Neočkovaní do restaurací je správný krok

Koronavirus

Podle analýzy společnosti SaltPay přišlo do restaurací od pátku 11. února do pondělí 14. února o čtvrtinu více hostů v porovnání se stejnými dny předchozího týdne. Tržby podle této analýzy vzrostly až o třetinu, přičemž k tomu vedle ukončení kontrol tzv. covidových certifikátů přispěly i oslavy Valentýna a také hezké počasí.

V hotelech týden před rozvolněním hosté utratili kartou přes terminály Global Payments 76,5 milionu korun. „O týden později to bylo 85,4 milionu korun, což byl nárůst o 12 procent. Průměrná útrata v hotelech činila 2233 korun,“ sdělil Právu mluvčí GP Ondřej Holoubek.

Za dlouho odkládanou zábavou a kulturou vyrazili lidé i s celými rodinami
Ondřej Stříbrský, Global Payments

Holičství a kadeřnictví na rozvolnění také, aspoň podle plateb přes kartu, vydělala. V týdnu před desátým únorem inkasovaly kadeřnice přes platební terminály 5,4 milionu korun, o týden později to bylo 6,1 milionu, tedy o 13 procent více.

Cestovky jsou stále v propadu

Rozvolnění se pozitivně odrazilo i v tržbách posiloven, bazénů a sportovních klubů. „O víkendu 5. a 6. února zde lidé kartou utratili 701 tisíc korun, ale hned o víkend později to bylo o sto tisíc víc – 806 tisíc korun, je to nárůst o 15 procent. Průměrná platba činila 343 korun,“ dodal.

Hospody jsou po rozvolnění zase plné

Domácí

Ještě více na rozvolnění vydělal zábavní průmysl. Zábavní parky a atrakce včetně muzeí měly o víkendu 5. a 6. února podle GP obrat necelého půl milionu korun (477 tisíc korun). O víkend později už to ale bylo 642 tisíc. Je o nárůst o 35 procent.

Pomyslným vítězem se stala kulturní zařízení, která byla kvůli covidu zasažena velmi citelně – divadla a kina. Během prvního únorového víkendu v nich návštěvníci utratili kartou 3,9 milionu korun. Ale hned ten následující se tato suma zvedla na 6,5 milionu – nárůst 67 procent. „Průměrná platba v kinech činila 360 korun,“ doplnil Holoubek.

„Lidé využili prvního víkendu, kdy polevily restrikce a nemuseli se již prokazovat certifikátem o očkování. Za dlouho odkládanou zábavou a kulturou vyrazili i s celými rodinami a podstatně tak zvedli útraty v těchto segmentech,“ vysvětlil analytik Global Payments Ondřej Stříbrský. Vyšší tržby proti začátku února pak hlásily třeba i lyžařské areály.

Češi se vrátili k nákupům letenek

Ekonomika

Oblastí, která se z pandemie vzpamatovává velmi pomalu, jsou cestovní kanceláře. Za první tři únorové týdny utržily po­dle dat GP 6,6 milionu korun, což je zhruba 350 000 korun denně. Je to o 60 tisíc korun denně více než v lednu, přičemž průměrná platba kartou za zájezd činí 11,5 tisíce korun.

Stále je to však velmi málo v porovnání s dobou před pandemií. Za stejné období v únoru 2020, kdy se covid teprve začínal projevovat, utržily cestovní kanceláře přes 20 milionů korun, zhruba milion denně, tedy třikrát více než nyní.

Výběr článků

Načítám