Článek
Ve spolupráci s odborníky ze spotřebitelské organizace dTest přinášíme přehled informací, na co mají lidé, které zrušení letu postihlo, právo.
Nároky cestujících v případě, že je jim odepřen nástup na palubu či jim byl zrušen let nebo došlo k výraznému zpoždění letů, se řídí evropským nařízením o pravidlech náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě. Letecká společnost ale musí mít sídlo na území Evropské unie (EU) a zároveň alespoň jedno z míst (odletu či příletu) je v EU. V případě, že by dopravce nebyl z EU, musí se jednat o let ze země EU.
Pak máte právo na bezplatnou péči v podobě ubytování a občerstvení, zajištění přepravy náhradním letem anebo i na finanční odškodnění ve výši 250 až 600 eur, a to za přesně definovaných podmínek.
Kdy vás odškodní za zpožděný let
Na zmíněné finanční odškodnění však nemají cestující nárok, pokud je zrušení letu způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým není možné ze strany leteckého dopravce zabránit, i když byla přijata veškerá přiměřená opatření. Mezi tyto mimořádné okolnosti patří i opatření různých států přijatá pro potlačení pandemie nákazy COVID-19.
„V případě zrušení letu ukládá evropské nařízení leteckému dopravci povinnost nabídnout cestujícím, aby si mohli vybrat mezi vrácením ceny letenky, náhradním letem při nejbližší příležitosti nebo náhradním letem v pozdější době podle svého přání. Vzhledem k současné situaci je ovšem pro dopravce nemožné poskytnout náhradní let tak, aby se cestující dostal do zamýšleného místa určení během krátké doby,“ upozornila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Státy totiž pozastavily většinu nebo dokonce všechny lety.
Jak dále dTest upozornil, nejbližší příležitost pro uskutečnění náhradního letu tak může být podstatně zpožděna nebo dokonce značně nejistá. Proto by mohlo být pro cestujícího výhodnější vrácení peněz nebo přesměrování na jiný let v pozdější době, a to podle jeho přání.
Cestování po pandemii? Na letiště s velkým předstihem
Evropské nařízení se však nezabývá situací, kdy je let stále v nabídce letecké společnosti, ovšem cestující cestovat nemohou, případně chtějí cestu zrušit z vlastního rozhodnutí. To, zda je cestujícímu i v těchto případech poskytnuta náhrada, či nikoliv, závisí na druhu letenky - například, zda se jedná o vratnou letenku či s možností změny rezervace - a pochopitelně i na podmínkách konkrétního dopravce.
Někteří dopravci nabízejí cestujícím, kteří v důsledku nákazy COVID-19 již nechtějí (nebo jim není dovoleno) cestovat, poukázky, které pak mohou použít pro jinou cestu ve lhůtě stanovené dopravcem.
„Je však třeba odlišit situaci, kdy dopravce zrušil let a místo volby mezi vrácením peněz a náhradním letem nabídnul cestujícímu pouze poukázku. Taková nabídka nemá vliv na právo cestujícího zvolit si vrácení peněz,“ upozornila Hekšová.
Evropská komise schválila státní pomoc Paříže aerolinkám Air France-KLM
Tíživá situace, ve které se letečtí dopravci ocitli, však může mít vliv i na rychlé vrácení peněz za zrušený let, pokud se cestující rozhodne právo na jejich vrácení u leteckého dopravce uplatnit. Společnosti totiž nemusí disponovat dostatečnými finančními prostředky. Cestujícím tak mnohdy nezbývá nic jiného než počkat, až se situace v letecké dopravě alespoň trochu stabilizuje, případně řešit své pohledávky u soudu nebo v insolvenčním řízení, pokud se dopravce dostane do úpadku.