Článek
Na svou cestu symbolizující zapojení do humanitárního projektu boje proti šíření nemoci Covid-19 nazvaného Piloti lidem se stříbrný král nebes vydal z letiště Točná u Prahy.
„Převáželi jsme ochranné pomůcky, které jsou vytvořené ze základů potápěčské masky. Tuto akci jsme spustili poté, co jsme se přihlásili do akce Piloti lidem. Slovo dalo slovo a v sobotu večer nám z projektu zavolali, zda bychom nepomohli. Electra byla připravená, my taky. Tak jsme letěli. Pan Baťa by byl z takové pomoci nadšený,“ sdělil Právu pilot Nikola Lukačovič.
S tímto celokovovým dvoumotorovým letounem totiž jako první létal legendární obuvník Jan Antonín Baťa, vrátil se s ním do Otrokovic u Zlína i ze své obchodní cesty kolem světa začátkem května 1937.
Zdravotnický materiál doputoval v neděli do Brna bez komplikací. Příhodné bylo pro unikátní stroj i počasí. Přes naleštěnou stříbrnou barvu se paprsky letounu odrážely k areálu letiště už vysoko nad Tuřany.
„V rámci projektu Piloti lidem to u nás nebylo první letadlo, ale je samozřejmě úžasné vidět, když se do pomoci zapojí i takový legendární stroj jako je právě Baťova Lockheed Electra 10A. Akce to byla rychlá, což je v současné době třeba a my jsme připraveni pomoci,“ řekl Právu člen představenstva Letiště Brno Zdeněk Šoustal. Brněnské letiště těmto letům v rámci projektu Piloti lidem odpouští veškeré letištní a handlingové poplatky. „To je to, co kromě bezproblémové předávky materiálu a odbavení můžeme udělat,“ dodal Zdeněk Šoustal.
Pro zdravotníky převážené celoobličejové masky vyrábí České vysoké učení technické (ČVUT) s iniciativou COVID19CZ a dobrovolníky z farnosti Bubeneč. Základem pomůcek je maska na šnorchlování. „Vyrobili jsme už téměř třináct tisíc improvizovaných pomůcek,“ řekl ČTK David Miklas, spoluautor nápadu, který se pod záštitou ČVUT stará o jejich výrobu a distribuci.
Letadlo v rámci projektu Piloti lidem zapůjčil jeho majitel, podnikatel Ivo Lukačovič. Do projektu pilotů, kteří v minulých týdnech nabídli rozvážení zdravotnického materiálu po republice, se zapojilo už přes 300 letců. Piloti v minulých dnech pomohli na vlastní náklady dopravit zásilky pro zdravotníky z nemocnic v Olomouci, Brně, Břeclavi, Ostravě, Mostě, Českých Budějovicích, Karlových Varech, Znojmě nebo Zlíně. Zájem o dobrovolné lety podle mluvčího projektu Ondřeje Dani dál stoupá. Projekt sdružuje letce, pro které je pilotování letadel zejména aktivitou ve volném čase v aeroklubech.
Lockheed Electru v držení Iva Lukačoviče koupil ve třicátých letech od amerického výrobce letadel Jan Antonín Baťa po nouzovém přistání s poškozeným prvním strojem v Chicagu při své obchodní cestě kolem světa. Nevlastní bratr zakladatele obuvnického impéria Tomáše Bati převzal světoznámý podnik po tragické smrti bratra v roce 1932.
Národní soud v Československu Jana Antonína Baťu označil po druhé světové válce v jeho nepřítomnosti za zrádce a kolaboranta, majetek firmy znárodnil. Jan Antonín žil až do konce života v roce 1965 v Brazílii. Jeho jméno bylo očištěno až v roce 2007. Z archivů mimo jiné vyplynulo, že jeho podniky financovaly československou vládu v Londýně a posílaly příspěvky v řádech desetitisíců liber či dolarů na protinacistické aktivity.