Článek
Vláda sice omezila provoz některých provozoven, ve kterých zaměstnanci přicházejí do přímého kontaktu se zákazníky, mnohé však musely zůstat otevřeny. Řeč je o prodejnách potravin, lékárnách či třeba drogériích. Prodavači a pokladní jsou tak den co den vystaveni kontaktu s desítkami i stovkami nakupujících.
Jak na Twitteru zmínila známá blogerka, která si říká Slečna pokladní, „Prodavači teď stojí v přední bojové linii, v mnoha obchodech, nesmí mít roušky ani rukavice, aby nevyvolávali paniku, ale na jejich zdraví nikdo nehledí.” Blogerka má sama zkušenost s prací pokladní v řetězci Billa, kde už podle řetězce delší dobu nepracuje.
Prodavači teď stojí v přední bojové linii, v mnoha obchodech ❗️nesmí mít roušky ani rukavice❗️, aby nevyvolávali paniku, ale na jejich zdraví nikdo nehledí. Hlavně co nejvíc vydělat. Co takhle zavřít alespoň přes víkendy, kdy lidi nemají co dělat a chodí nakupovat? @jhamacek
— Slečna pokladní (@SlecnaPokladni) March 14, 2020
Pod jejím příspěvkem se na Twitteru rozproudila velká diskuse a podle ohlasů dalších uživatelů mají se zákazem nošení roušek či rukavic vlastní zkušenosti mnozí zaměstnanci obchodů.
Na jejich příspěvky reagoval i ministr vnitra Jan Hamáček: „Vláda ale nikomu nezakazuje nosit roušku, pokud je Váš zaměstnavatel má, měl by Vám je vydat."
Vláda ale nikomu nezakazuje nosit roušku, pokud je Váš zaměstnavatel má, měl by Vám je vydat
— Jan Hamáček (@jhamacek) March 14, 2020
Roušky nejsou, vlastní nosit mohou
Redakce Novinek oslovila zástupce obchodních řetězců s dotazem, jak přistupují k ochraně svých zaměstnanců, především pak pokladních, kteří jsou v přímém kontaktu s desítkami i stovkami zákazníků. Zdraví a bezpečí zaměstnanců jsou naší prioritou, shodují se.
„Všichni naši zaměstnanci mají k dispozici ochranné rukavice a dezinfekční prostředky,” uvedl pro Novinky Bronislav Matyšek ze společnosti Globus.
„Na všechna pracoviště včetně pokladen jsme poskytli dezinfekční prostředky,” řekla tisková mluvčí Zuzana Holá ze společnosti Lidl.
Horší situace je však v případě ochranných roušek vzhledem k jejich obecnému nedostatku. Nicméně jak v Lidlu, tak v Globusu nebrání svým zaměstnancům v nošení vlastních roušek, pokud si je stačili sehnat.
Chybí nám milion respirátorů, přiznal Vojtěch
„V posledních týdnech poptáváme pro naše zaměstnance ochranné pomůcky, včetně toho nejočekávanějšího: respirátorů. Jsme však svázáni obecnou nedostupností těchto pomůcek v relevantní ochranné třídě, jejichž zásobování nestačí k pokrytí stávající poptávky na celém trhu. Do zabezpečení dostatečného počtu roušek pro všechny zaměstnance Globus proto mohou zaměstnanci roušky a respirátory využívat podle možností vlastní,” doplnil Matyšek.
„Plně chápeme obavy našich zaměstnanců, proto pokud chtějí používat roušku vlastní, nebráníme jim v tom,” uvedla Holá.
Jak zjistil reportér Novinek v jedné z pražských prodejen Albert, zaměstnanci i z tohoto řetězce roušky či další ochranné pomůcky nosit mohou.
V obchodním řetězci Billa k nošení ochranných pomůcek přistupují odlišně. „Nošení roušek řešíme vždy individuálně, nicméně v současné době jejich plošné zavádění nezvažujeme, nejsou totiž na trhu dostupné,” uvedla mluvčí Dana Bratánková s tím, že jejich objednání řeší společnost již několik týdnů.
Aktuálně však nošení roušek povolí zaměstnancům se sníženou imunitou či jinými zdravotními problémy.
V malých obchodech jsou pružnější
V drobných prodejnách potravin majitelé zareagovali po svém. Jak zjistil reportér Novinek v jednom obchodě, chrání se jak plexisklem, tak rukavicemi i rouškou.