Článek
Své o tom vědí například pracovníci call centra společnosti InspiroTec, jejichž prací je především propojovat zájemce o vyšetření na covidové protilátky s laboratořemi. Místo toho se leckdy věnují zdrceným klientům, kteří se pouze chtějí někomu svěřit se svými problémy týkajícími se covidu.
„Kromě poradenství se setkáváme s mnoha lidskými příběhy, lidé jsou často zoufalí a potřebují vyslechnout,“ řekla Právu Pavlína Masopustová, vedoucí centra, které denně vyřizuje zhruba 2000 telefonátů. Mnohé z nich nejsou jen čistě informativní.
Muž řekl, že je toho na něj moc. V televizi se hovoří jen o covidu, dostávají se k němu desítky různých informací.
„Volal nám například rozčilený pán, který chrlil jednu větu za druhou a z jeho monologu vyplývalo, že potřebuje odpověď ihned. Ale otázku v podstatě nepoložil. Snažili jsme se ho uklidnit a vysvětlovali mu, že abychom mu pomohli, musíme začít od začátku,“ popisovala situaci, která se v call centru opakuje poměrně často.
„Uklidnil se a řekl, že je toho na něj moc. V televizi se hovoří jen o covidu, dostávají se k němu desítky různých informací a on je z toho zmatený. Nakonec jsme se dozvěděli, že jen potřeboval jít na antigenní test, ale vůbec nevěděl, kam jít nebo jak odběr probíhá. Když jsme mu vše vysvětlili, omluvil se, že byl nepříjemný,“ řekla Masopustová.
Češi trpí osamělostí. Utíkají na sociální sítě
Jiná volající, ročník 1952, si do centra zavolala kvůli výsledku protilátek na covid. Při hovoru se stihla svěřit, s jakými těžkostmi se musela potýkat, když onemocnění prodělala na podzim. „Nemohla dýchat, a tak její manžel usoudil, že je čas ji odvézt do nemocnice. Tam jim řekli, že ji nemají kam přijmout a že to zvládne doma. Manžel se o ni prý staral jako o dítě. Krmil ji, pomáhal s hygienou a vodil ji na toaletu. Hodně jim pomohl i praktický lékař. Společnými silami vše zvládli,“ sdělila vedoucí centra.
Jindy se na linku dovolala žena, které v zahraničí zemřel s covidem manžel. „Nemohla se dopátrat výsledku a bohužel ani netušila, do jaké laboratoře jí byl odběr odeslán. Zavolala tedy k nám. U nás sice její odběr také nebyl, ale kolegyně začala zjišťovat, jaké jsou další možnosti,“ vzpomínala Masopustová.
Po složitém hledání nakonec této paní předali kontakt na správnou laboratoř. „Byla velice šťastná. Podle všeho už byla na pokraji nervového zhroucení a plakala dojetím, že se jí někdo věnoval nad rámec svých povinností,“ uvedla.
Krizový psycholog Štěpán Vymětal Právu řekl, že lidé jsou v pandemii pod dlouhodobou zátěží a je přirozené, že prožívají obavy, zlobu, smutek a vyčerpání.
Pacienti jsou zoufalí, často s nervama na dně, popisuje zdravotní sestra na telefonu
„Někteří lidé nemají možnost vypovídat se doma, ale můžeme je podpořit, když jim nasloucháme. Možná proto mohou volat i na různá call centra a svěřit se tam. Pracovníci těchto linek je mohou odkázat na krizové telefonické linky, kam mohou lidé volat i anonymně,“ řekl Vymětal.
Řada linek důvěry je specializovaných, v nonstop režimu, bezplatných, pracují na nich odborníci. Adresář s možnou telefonickou nebo online pomocí je na www.opatruj.se. Výzkumy v ČR podle Vymětala prokázaly jasné dopady pandemie na duševní zdraví.
„Deprese narostly třikrát, úzkosti dvakrát, zvýšily se problémy v rodinách, problémy se vzděláváním dětí. Mimořádná doba přináší mimořádné psychické nároky. Je normální obrátit se na odbornou pomoc, když vnímáme, že je toho na nás příliš,“ uvedl psycholog. Existuje také bezplatná linka 1221 denně od 8 do 19 hodin.