Článek
„Tento vlak bude mít výjimečnou prioritu,“ řekl listu Le Parisien zástupce státní železniční společnosti SNCF, která soupravu na tento účel poskytla. „Správa železniční cesty jej bude sledovat minutu po minutě. Je to, jako bychom převáželi prezidenta republiky nebo radioaktivní odpad,“ dodal. Podle Le Parisien se jedná o zdravotní evakuaci, jejíž obdobu země zažila naposledy za druhé světové války.
SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky
V každém z pěti vagonů soupravy jsou čtyři pacienti, o něž se stará celkem 30 doktorů a sester. V soupravě je navíc výjimečně několik strojvedoucích, kteří se mohou v případě potíží vystřídat, a také mechanici, kteří mají zajistit funkčnost vlaku za všech okolností. I přesto však jsou po cestě každých 200 až 300 kilometrů připraveny záložní dieselové lokomotivy, které by v případě vážné poruchy mohly soupravu s nemocnými odtáhnout do cíle.
SNCF kvůli evakuaci povolala asi 200 svých zaměstnanců, kteří budou asistovat po celé cestě vlaku. Zajistit musí zejména to, aby nakažení nepřišli do styku s cestujícími při převozu z nádraží do nemocnice. Vlak zastaví nejprve ve městě Angers, kde vyloží část pacientů, a následně bude pokračovat do Nantes. Celá asi 800 kilometrů dlouhá cesta zabere kvůli zastávce v Angers kolem osmi hodin, což je o dvě více, než je obvyklé. Vlak jede normální provozní rychlostí, jež na některých úsecích dosahuje až 320 kilometrů za hodinu.
Pokud se tento způsob převozu osvědčí, budou jej úřady zřejmě využívat i nadále. Jejich cílem je totiž ulevit východu Francie, kde na nemoc Covid-19 zemřelo již 506 lidí z celkových více než 1300 obětí, jež ve Francii do čtvrtka zaznamenali. Lékaři přitom zkoušeli už i jiné způsoby přepravy nakažených, například speciálně vypravenými letadly či helikoptérami.