Článek
Jak Právo informovali zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA), která sdružuje více než sto producentských a produkčních firem, jež vyrábějí většinu domácí produkce, odsunuté premiéry a pozastavená natáčení znamenají už nyní ztráty ve stovkách miliónů korun pro desítky společností a tisíce lidí, kteří v tomto odvětví pracují.
Přerušeno bylo například natáčení rodinného seriálu Děti, seriálů Ulice a Ordinace v růžové zahradě 2, práci na celovečerním filmu musel pozastavit i režisér Olmo Omerzu, držitel Českého lva za nejlepší film Všechno bude. Obhlídky a další přípravy na natáčení stopli například i tvůrci koprodukčního filmu Alma a Oskar o vztahu malíře Oskara Kokoschky a vdovy po hudebním skladateli Gustavu Mahlerovi.
Od Bonda po disneyovky. Odsunují se téměř všechny filmy
Práce se zastavily na zahraničních projektech z Velké Británie, Německa, Dánska i USA, které se u nás natáčely pro Netflix, Columbia Pictures, Warner Bros., ZDF, BBC, Amazon, Sony Pictures či studio Disney.
„U řady zahraničních projektů už nyní víme, že budou zrušeny, jiné se vrátí. Některé země však začínají reagovat na krizi tím, že plánují zavádět speciální pobídky pro filmaře tak, aby jim filmový byznys zůstal doma a pomohl nastartovat vlastní ekonomiku. Ve Velké Británii už tyto typy pobídek vznikají,“ řekla Právu výkonná ředitelka APA Magdaléna Králová.
Filmové pobídky poskytované Státním fondem kinematografie přitom v loňském roce přitáhly do České republiky téměř osmdesát zahraničních filmů a seriálů, které přinesly do naší ekonomiky investici téměř ve výši devíti miliard korun.
Podle APA může filmová výroba do konce roku klesnout až o 75 procent. Přitom investice vznikající při výrobě audiovizuálních děl na území České republiky směřují pouze ze čtyřiceti procent zpět do filmového průmyslu. Šedesát procent putuje do nefilmových odvětví.
Svou práci tak kromě producentů, režisérů, kameramanů nebo herců nemůže vykonávat také celá řada nefilmových profesí, přičemž filmový průmysl je z velké části tvořen lidmi pracujícími jako OSVČ. A profitují z něj i památky a další objekty ve správě státu, krajů, měst či obcí.
Zavřená jsou i kina. Velké ztráty se tak sčítají i na poli současných titulů, které nedávno vstoupily do distribuce nebo měly distribuci před sebou. Koronavirus zastavil i distribuci filmu V síti, otevírajícího téma zneužívání dětí na internetu. Po dvou týdnech se stal s 300 tisíci diváky nejnavštěvovanějším dokumentem historie.
Filmy z minulého století, které stojí za vidění: Kmotr, Čelisti nebo Vymítač ďábla
„Nemluvě o ekonomických dopadech, situace zasáhla především celospolečenskou debatu a systémové změny, které se filmem podařilo nastartovat. Určitě nějak navážeme, jde o nadčasové téma. Nicméně na to jedinečné momentum, které se podařilo vytvořit, bude možné navázat přímo jen velmi těžko,“ říká Radka Urbancová z distribuční společnosti Aerofilms.
„Aktuálně jsou dopady na audiovizuální průmysl obdobné jako na všechna ostatní odvětví, včetně kreativních a kulturních průmyslů. Zasaženy jsou malé a střední podniky. Při výrobě dochází k odběru českých služeb a zboží nejen v oblasti kulturních a kreativních průmyslů, ale i v oblasti pronájmů, řemesel a dalších průmyslových odvětví, včetně ubytovacích a stravovacích služeb.
Filmový průmysl je průmyslem průřezovým, proto je potřeba se strategicky připravit na situaci, která nastane po epidemii. Audiovizuální průmysl musí mít možnost ekonomický řetězec odběrů, nákupů, dodávek a subdodávek restartovat,“ uvedla ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.