Článek
„Můj odhad je, že jsme se již přehoupli přes 50 procent odstavené kapacity. A vzhledem k tomu, že nákaza podle všeho ještě nedosáhla vrcholu, bude tento trend pokračovat,“ řekl Právu předseda sdružení dopravců Česmad Bohemia Josef Melzer.
Spustí se projekt Covid Doprava?
Snahu vlády pomoci vítá, avšak podle něj je potřeba udělat víc. Vláda v pondělí rozhodla odložit platby záloh na silniční daň o šest měsíců a platbu mýta o tři měsíce.
„Je potřeba víc odvahy, budeme potřebovat přímou finanční injekci. Evropa už přímé podpory dopravcům připravuje, v Německu nebo Rakousku už se hovoří o 9 až 15 tisících eur jednorázově do každé firmy,“ poukázal Melzer. Dopravci také od státu chtějí jednorázovou dotaci 120 tisíc korun na velké vozidlo a 80 tisíc na menší vůz nebo prodloužení splatnosti faktur za pohonné hmoty o šest měsíců.
Ministr dopravy Karel Havlíček závěrem minulého týdne připouštěl možnost odkladu plateb za naftu o půl roku, vláda o tom však nerozhodla.
ON-LINE: V Česku přibylo dalších sedm mrtvých s koronavirem, nakažených je 3508
Pro dopravce je podle jejich slov teď nejdůležitější kurzarbeit. „Je to důležitý nástroj. Doprava je specifická tím, že jsou přepravy, které musíte zajistit, jako převoz léků nebo potravin. Musíme proto řidiče udržet. Je nutné, aby balíček zaměstnanosti odpovídal stávající situaci, nesmí být chudý na zdroje,“ dodal Melzer.
Důležité je také doplnění likvidity. „Fixní náklady jsou ohromné, musíme jezdit, platit energie, řidiče. Bohužel Covid II pro dopravce moc není, jednáme teď s ministerstvem průmyslu a obchodu o programu Covid Doprava,“ uvedl šéf sdružení.
Slovensko uzavřelo hranice pro kamiony
Dopravci budou podle něho ti, kdo pomohou ekonomiku znovu rozjet. „Pak bude třeba, aby byli dopravci připraveni a schopni to zajistit. Navíc z každého kamionu má stát ročně 650 000 až 800 000 korun na daních. Pokud nás nahradí polské nebo rumunské kamiony, které tady už teď jezdí, tak budou ztráty státu mnohem větší, než když dopravcům teď dají peníze,“ uzavřel Melzer.