Článek
Na dohodu kývli zástupci šestice největších amerických leteckých společností American Airlines, United Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines, JetBlue Airways a Alaska Airlines. Každé z aerolinek bude vyplacena částka, která by měla pokrýt třetinu mzdových nákladů.
Společnosti se ocitly v problémech kvůli omezení cestování v důsledku globální pandemie nemoci covid-19.
Pomoc by neměla jít milionářům a miliardářům, kritizují američtí demokraté balíček na podporu ekonomiky
Peníze na pomoc aerolinkám již byly vyčleněny v rámci schváleného balíčku na podporu ekonomiky. Zástupci aerolinek se však zatím bránili myšlence, že by federální vláda měla výměnou za tuto pomoc získat podíl ve společnostech.
Southwest Airlines by na základě dohody měla obdržet 3,2 miliardy dolarů (78,9 miliardy korun). Z toho 2,3 miliardy budou ve formě dotace a zbytek ve formě nezajištěné nízkoúročené půjčky s desetiletou splatností. Vláda získá předkupní právo (warrant) na akcie v hodnotě 2,6 milionu dolarů (64 milionů korun).
American Airlines obdrží 5,8 miliardy dolarů (143 miliard korun), z toho 4,1 miliardy ve formě dotace a 1,7 miliardy ve formě půjčky. Delta Airlines dostanou 5,4 miliardy (133 miliardy korun), z toho 1,6 miliardy ve formě úvěru.
U ostatních aerolinek jde o nižší částky.
Schillerová: Nejlepší by bylo koupit ČSA
Úvahy o podobné formě pomoci aerolinkám zaznívají i v Česku. Česká ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) se v úterním rozhovoru pro Hospodářské noviny nechala slyšet, že by stát mohl koupit České aerolinie (ČSA).
„Bylo by nejlepší je koupit. Ale je tam už také nějaký zahraniční strategický partner, což vidím jako problém. Musíme se o tom bavit,” uvedla Schillerová na dotaz, zda stát hodlá zachraňovat ČSA.
„Očekávám, že ministerstvo průmyslu a obchodu připraví analýzu, které firmy jsou natolik strategické, že je máme zachránit,” řekla také Schillerová v rozhovoru.