Článek
„Měl jsem na 3. května letenku do Petrohradu se zpátečním letem. Před pár dny mi ale přišel e-mail, kterým mi České aerolinie oznámily, že oba lety byly zrušeny. Nic víc, žádná nabídka vracení peněz nebo jiných možností. K tomu byl e-mail celý jen v angličtině,“ svěřil se Právu čtenář z pražského Jižního Města.
„A tak jsem do ČSA zavolal a domáhal jsem se toho, aby mi vrátili peníze. Oni tvrdí, že mi peníze nemůžou vrátit, že mi buď zarezervují let na jiné datum, anebo dají poukaz na nějakou dobu. Já jsem ale měl jet na jednorázovou akci, jinak tam vlastně nepotřebuji jet a o jinou nabídku nestojím, chci zpět své peníze. ČSA si nás berou jako rukojmí svých hospodářských problémů,“ dodal.
Touha cestovat je v lidech zakořeněná, krizi přežije
Podobných stížností na telefonní centrum ČSA je na sociálních sítích více. Podle zkušeností volajících operátoři možnost vracení peněz nejprve odmítají. Pouze ti nejvytrvalejší se nakonec dočkali e-mailu s odkazem na formulář, který je nutné vyplnit pro získání kompenzace.
„Většina cestujících preferuje změnu termínu na pozdější období nebo voucher,“ tvrdí Vladimíra Dufková, mluvčí Smartwings Group, do níž ČSA patří. Zda probíhá vracení peněz a jak dlouho trvá, ale ani na opakovaný dotaz neupřesnila.
Peníze nebudou hned
Že v případě zrušení spoje musí dopravce vrátit peníze, vyplývá z březnového vyjádření Evropské komise, které se týkalo právě hromadných rušení v souvislosti s nemocí covid-19. I když na ně zákaz létání bolestivě dopadl, povinnosti aerolinek jsou jiné než cestovních kanceláří, kde vracení poukazů místo peněz speciálně povolili čeští zákonodárci.
Kredit místo vracení peněz však podle informací Práva nabízí i velké světové aerolinie jako třeba americká Delta. Na druhou stranu například irská nízkonákladová společnost Ryanair dává zákazníkům na výběr po internetu požádat o vrácení peněz „full refund“.
Zákaz vycestovat je protiústavní, říkají právníci
„Peníze mi zatím nepřišly, ale už dvakrát psali, že mají moc práce a že to nějaký čas potrvá,“ řekl Právu zákazník Ryanairu. O vrácení žádal před dvěma týdny. Podobnou zkušenost udělala i Nela z Prahy, která měla původně před měsícem letět s manželem do Anglie, ale cestu zhatila karanténa. Na vrácení peněz dodnes čekají.
Na cestovatelských fórech tuzemští zákazníci různých aerolinek běžně uvádějí, že na peníze čekají už měsíc. „Většina dopravců nabízí cestujícím, kterým byl zrušený let, voucher v hodnotě nevyužitých letenek. V případě, že ho cestující nebude moci využít, může jej po uplynutí platnosti, tj. zpravidla po roce, refundovat a získat zpět peníze,“ řekla Právu ředitelka letenkového portálu Student Agency Věra Janičinová.
„Jde o jakési odložené vrácení peněz, které může aerolinkám pomoct překlenout současné existenční problémy a výpadek příjmů, kdy, i když dopravce nelétá, má stále fixní náklady, které musí pokrývat,“ dodala. Podle Janičinové se odmítání okamžitého proplacení týká asi jen pětiny letenek.
Na cesty z pohodlí gauče. Virtuální prohlídky nabízejí i přírodní skvosty
Pokud aerolinka či prodejce odmítá vrátit platbu za zrušenou letenku nebo vůbec nekomunikuje a zákazník platil kartou, může se také zkusit obrátit na svou banku se žádostí o tzv. chargeback. O ten lze zpravidla požádat maximálně do 30 dní od data letu.
Aerolinky po celém světě patrně přijdou o více než polovinu příjmů. Celkem by na tržbách měly ztratit 314 miliard dolarů (7,7 bilionu korun), vyplývá z odhadu Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Společnosti i cestovatelé vyhlížejí, kdy by se mohlo znovu létat. „Budeme rádi, pokud by se provoz začal pomalu oživovat od června tohoto roku,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.