Článek
Když se před dvaceti lety na trhu objevily první bezzrcadlovky, seriózní fotografy zaujaly jen málo. Celou další dekádu v lecčem za zrcadlovkami zaostávaly, i když nesporná výhoda v nižší váze a tiché závěrce už tehdy přitahovala pozornost. Naopak dneska stojí bezzrcadlovky ve středu technologického vývoje. Kromě kompaktnějších rozměrů nabízí také rychlejší ostření, lepší kontrolu nad výslednou fotografií a často lepší odstup od šumu v náročnějších světelných podmínkách.
Zrcadlovky míří na bazarové pulty
Zatímco na pultech s novým zbožím zůstává ze zrcadlovek už jen pár posledních modelů, v bazarech jde stále o horké zboží. Zájem o ně mají hlavně milovníci starých časů. „Zrcadlo má každé třetí tělo, které prodáme,“ potvrzuje Pavel Pazlar, specialista bazaru Megapixel v pražských Holešovicích.

Širokou nabídku zrcadlovek dnes najdete jen mezi bazarovým zbožím. Láká především cenami.
Díky tomuto zájmu lze tak i starší zrcadlovku stále výhodně prodat, případně i vyměnit za bezzrcadlovku. Ceny výkupu se přitom pohybují až do řádu desetitisíců korun a další bonus můžete u Megapixelu získat, pokud za utržené peníze rovnou nakoupíte novou techniku.
„Někteří zákazníci si koupili zrcadlovku před lety a teď se jí snaží zbavit, dokud to jde,“ uvádí Pazlar. „Skoro v polovině případů jde o lidi, kteří chtějí ve fotografování pokračovat. Proto spolu s prodejem rovnou využijí výhodný bonus na nákup bezzrcadlovky.“
Zrcadlovky do bazarů následují i starší objektivy
„Restart techniky“ se vyplatí zejména, pokud k starému tělu máte i řadu objektivů. Ty se sice na tělech bezzrcadlovek dají s redukčními kroužky stále použít, nicméně s určitými omezeními. S tělem a objektivy pak někdo přinese do výkupu třeba i fotobatoh.

Příležitostní fotografové a staromilci vytváří pravděpodobně poslední příležitost zrcadlovku výhodně prodat nebo vyměnit.
Statistiky mluví neúprosně
Zatímco ještě před deseti lety vydávali velikáni jako Canon nebo Nikon pět až deset nových zrcadlovek ročně, za poslední čtyři roky žádná novinka na tomto poli nepřišla. Téměř 75 % prodaných nových fotoaparátů jsou bezzrcadlovky. Mezi dražšími fotoaparáty, určenými pro profesionály, je to dokonce 95 %.
„Právě teď je tak ta nejlepší doba na to zrcadlovku prodat nebo vyměnit,“ vysvětluje Pazlar. „Postupně se množství opravdu dobrých bezzrcátkových modelů v bazarech zvedá.“ Očekává proto, že zrcadlovky budou volbou číslo jedna jen pro úzkou skupinu lidí a poptávka se ještě sníží.