Článek
Tato inovativní velká konference zaměřená na učitele základních a středních škol pod záštitou Ministerstva financí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy přilákala více než 300 pedagogů z celé České republiky. Ti se chtěli dozvědět, jak efektivně a zároveň zábavně učit žáky finanční gramotnosti. Vzhledem k tomu, že Měsíc finančního zdraví byl letos věnován právě učitelům, poskytla Česká bankovní asociace (ČBA) nejen cenné materiály, ale i bohatý program plný interaktivních workshopů a inspirujících přednášek.
Zábava a učení mohou jít ruku v ruce
„Ano, pojďme si hrát! Vzdělávání přetvořené do gamifikace je celosvětovým trendem, takže Komenského ,škola hrou' není ani po téměř čtyřech stoletích přežitým termínem. Všechny edukační nástroje se proto snažíme posunout do zábavných her, soutěží nebo kvízů na digitálních platformách, aby to děti bavilo. A věříme, že to bude bavit i pedagogy,“ říká Zdeňka Hildová, ředitelka ČBA Educa. Učitelé si mohli během Dne finančního vzdělávání vyzkoušet různé nástroje a projekty, jako je aplikace Filip, která učí děti, jak správně hospodařit s penězi, nebo interaktivní platforma Penezoveda.cz. Ta přetváří finanční vzdělávání do formy her a kvízů. Kromě toho se účastníci konference seznámili i s novinkami, jako je Kybertest.cz – online nástroj zaměřený na bezpečné nakládání s penězi v digitálním prostředí nebo European Money Quiz, soutěž, která testuje znalosti studentů v oblasti financí.
Věřte, že to nebyla jen teorie – banky a odborníci připravili praktické ukázky, jak tuto výuku přenést přímo do školních lavic. Součástí programu byly totiž také interaktivní workshopy, kde si učitelé na vlastní kůži vyzkoušeli, jak využít digitální nástroje při výuce finanční gramotnosti. Tento den se ukázal jako ideální příležitost nejen pro rozšíření vědomostí o aktuálních trendech ve finančním vzdělávání, ale i pro navázání spolupráce mezi pedagogy a odborníky z bankovního sektoru.
Finanční gramotnost jako klíčová dovednost. Proč?
Ve světě, kde se každodenně setkáváme s finančními rozhodnutími, je finanční gramotnost nezbytná. Avšak podle průzkumu Nadace České spořitelny, který provedla společnost Ipsos v prosinci loňského roku, 39 procent mladých Čechů ve věku 15–25 let zhodnotilo úroveň své finanční gramotnosti známkou 3 a horší. A co je ještě horší, mnoho učitelů se přiznává, že se na výuku na téma finance necítí dostatečně připraveni. To je důvod, proč se banky a ČBA dlouhodobě angažují v projektech, které mají za cíl učinit finanční vzdělávání dostupné, efektivní i zábavné.
Projekty jako Bankéři do škol, #nePINdej! nebo Kybertest.cz pomáhají studentům nejen v orientaci ve světě financí, ale také v prevenci před online hrozbami. V neposlední řadě se ČBA soustředí i na podporu učitelů, kteří mají možnost se seznámit s novinkami a metodikami, které mohou v hodinách využít.
Finanční vzdělávání nemusí být nuda – naopak, může se stát zážitkem, který děti bude bavit a inspirovat. A kdo ví, možná právě díky těmto novým metodám budou mít budoucí generace finanční dovednosti, které jim otevřou dveře do světa plného příležitostí.