Článek
Vyřizování dávek online nikdy nebylo jednodušší. Pár kliknutí v Klientské zóně Jenda a máte zažádáno. A lidé to oceňují.
Nejenže roste počet online podání. Dvě třetiny rodičů už si dnes říkají o rodičovský příspěvek přes Jendu. Zároveň jsou maximálně spokojení. Když žádost o rodičák jako ve škole hodnotilo 28 tisíc lidí, drtivá většina dala jedničku. Průměrná známka byla 1,3.
„Za dva a půl roku jsme udělali obrovský kus práce,“ říká Karel Trpkoš, vrchní ředitel IT sekce na ministerstvu práce a sociálních věcí. „Služba naší Klientské zóny Jenda dnes snese srovnání s bankovními aplikacemi.“
Úředníci na vás mají víc času
Digitalizace na MPSV už ušetřila cestu na úřad desetitisícům lidí. A zároveň uvolnila ruce úředníkům. Ani u jedné ze zmíněných dávek nemusejí nic nikam přepisovat nebo tisknout. Zatímco ještě před dvěma lety stihli úředníci vyřídit v termínu jen něco přes polovinu žádostí o příspěvek na bydlení, dnes je to 91 %.
Díky digitalizaci stát potřebuje o 2000 úředníků méně. A zbytek může místo nekonečného papírovaní pomáhat konkrétním klientům s jejich problémy.
Další výzvou je superdávka
Jaké jsou příští kroky v digitalizaci na MPSV? Velký skok se chystá v souvislosti se zavedením tzv. superdávky, která sjednotí čtyři současné dávky do jedné. Místo čtyř žádostí a trojitého dokládání příjmů vyřídíte všechno jedním formulářem. Klientská zóna Jenda vám ho pomůže vyplnit. A zároveň vám sám řekne, na jakou část superdávky máte ve své situaci nárok.
Zásadní změna směrem k pohodlnějšímu vyřízení čeká i podporu v nezaměstnanosti. Tým Karla Trpkoše se chystá zdigitalizovat jednotné hlášení firem. A zjednoduší se taky administrace dětských skupin.
Digitalizace na ministerstvu práce se zkrátka nezastavuje a dál lidem zjednodušuje život.