Článek
V první řadě musíte vybrat to správné kladivo. Jestli teď přemýšlíte nad tím, jaká kladiva máte doma, vězte, že to správné mezi nimi nenajdete. Nejedná se totiž o fyzické kladivo, ale o kladivo v přeneseném slova smyslu. Zkontrolovat si auto osobně je sice dobré, ale pro odhalení stočeného tachometru to nestačí. Mnohem účinnější je virtuální prohlídka, přesněji řečeno odhalení minulosti vozidla včetně průběžných stavů počtu najetých kilometrů, jak je zaznamenali technici na STK, pracovníci v autorizovaných i neautorizovaných servisech a pneuservisech, pojišťovny a další subjekty. Na takovou procházku po minulosti se můžete dostat prostřednictvím AUTOTRACERu, což je v přeneseném slova smyslu kladivo na stočené tachometry a na další podvody, které se při prodeji ojetin ve velkém vyskytují.
AUTOTRACER je systém, který provozuje společnost Cebia a do kterého poskytují data pojišťovny, policie, STK, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, výrobci a importéři vozidel či inzertní a aukční portály z Česka i zahraničí. Cebia přitom pomáhá bojovat proti stočeným tachometrům, zatajovaným haváriím, nelegálnímu předělávání bouraných aut či krádežím vozů už od roku 1991, kam až zhruba sahají záznamy v AUTOTRACERu, kterých je už více než jedna miliarda a stále přibývají nová aktuální data, která doplňují ta starší. A jak takové poklepnutí ojetiny a procházku po minulosti auta provést?
Pokud znáte VIN kód vozidla, tedy něco jako jeho rodné číslo, zadejte ho na www.zkontrolujsiauto.cz. V případě, že VIN kód vozidla nemáte, chtějte ho sdělit po prodejci. Pamatujte, že díky tomu můžete odhalit nejen stočený tachometr, ale také zatajované havárie či omlazení vozidla. I při stočení tachometru o 30 000 km si prodejci mohou navýšit marži na dvojnásobek, průměrné stočení se přitom pohybuje okolo 100 000 km. Například na grafu u tohoto článku můžete vidět Škodu Fabia stočenou o více než 500 000 km, či Škodu Octavia stočenou dvakrát celkem o 300 000 km na hodnoty nájezdu zánovního vozu. Představte si, že si kupujete auto, o kterém se domníváte, že najelo necelých 13 000 km, ve skutečnosti má ale za sebou o 300 000 km více! Bez proklepnutí auta v AUTOTRACERu se vám to může hravě stát. A asi není třeba zmiňovat, jaký rozdíl v ceně toto stočení způsobí.
Stočený tachometr zvyšuje cenu auta v průměru o 20 %. Záleží na stáří, značce, modelu a počtu stočených kilometrů. Například pětileté auto ze segmentu mini a malých vozů stočené o 100 000 km může být dražší až o 30 %. U luxusního vozu může navýšení ceny přesáhnout i 40 %. V každém případě jde o peníze vyhozené z okna. A další náklady v podobné výši spojené s nečekanou údržbou a opravami vás budou čekat v následujících letech.
Dalším problémem, který uměle zvyšuje cenu u prodávaných ojetin a snižuje jejich bezpečnost, jsou zatajované bouračky. Zkuste si tipnout, kolik procent ojetých aut se prodává jako nehavarovaná. Myslíte si, že 80 % je hodně? Pak vězte, že jako nehavarovaná se aktuálně prodává 99 % ojetin. Pojišťovny by nad takovým číslem zajásaly, problém je, že podle jejich dat a podle dat ze servisů to prostě není možné. Ve skutečnosti má škodní událost 25 % pětiletých aut, což znamená, že může jít o prasklý nárazník, ale také o velkou havárii. V případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich.
Už to, že 99 % ojetin se prodávají jako nehavarované svědčí o tom, že se nezatajují jen drobná poškození, ale také totální havárie. „Stává se, že je auto například po osmi bouračkách, z toho i po totálce, ale je levně opraveno a prodává se za běžnou tržní cenu nehavarovaného vozidla. Kdyby prodávající uvedl o haváriích pravdu, pravděpodobně by nenašel nikoho, kdo by auto koupil. To přitom vypadá na první pohled bezchybně,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Pokud se tedy nechcete nechat napálit a nechcete jezdit vrakem, který bude ohrožovat nejen vaši bezpečnost, raději si auto včas prověřte v systému AUTOTRACER.