Článek
Z výzkumu vyplývá, že řada smluv neodpovídá potřebám klientů, tedy především dostatečnou výší pojistné částky. Asi nejvýraznější zjištěnou skutečností je, že 41 % populace České republiky neví, na jakou hodnotu má pojištěnou svou nemovitost. Méně než polovina respondentů (42 %) si navíc v posledních 5 letech aktualizovala svou pojistnou smlouvu. Přitom intuitivně tady veřejnost problém tuší, protože jen 23 % dotázaných se domnívá, že by se jejich nemovitost dala dnes znovu vybudovat za stejnou částku. Kooperativa tento reprezentativní výzkum realizovala s agenturou IPSOS na reprezentativním vzorku 525 majitelů nemovitostí (bytů a domů) ve věku 25-75 let. „Naše zkušenosti ukazují, že někteří klienti nemají svůj majetek pojištěním dostatečně chráněn a svou smlouvu o pojištění nemovitosti řadu let neaktualizují. Nevyužívají bohužel ani nabídku tzv. automatické „indexace“, tedy valorizace pojistné částky nemovitosti a pojistného v závislosti na skutečném inflačním vývoji,“ osvětluje situaci člen představenstva Kooperativy Filip Král.
Řadě nemovitostí pak hrozí kvůli příliš nízké pojistné částce sankce za značné podpojištění. „Nízké pojistné částky, které neodpovídají skutečně hodnotě majetku, mohou způsobit problém i při řešení menších škod. V těchto případech má pojišťovna právo snížit pojistné plnění ve stejném poměru, v jakém je pojistná částka ke skutečné hodnotě nemovitosti. Tedy jde-li o tzv. podpojištění v řádu 50 % (např. budova v hodnotě 5 milionů Kč je pojištěna pouze na 2,5 milionu Kč), vyplatí pojišťovna i při menší škodě pouze poloviční pojistné plnění. V případě pojištění občanského majetku od Kooperativy však platí, že pokud klient neodmítnete námi nabízenou indexaci, problematika podpojištění se jej netýká a nebudeme krátit pojistné plnění v případě velké, ale ani malé škody,“ vysvětluje člen představenstva Martin Laur.
Nejlepší pro klienty samozřejmě je vše vyřešit se svým pojišťovacím poradcem a obchodní služba Kooperativy tyto věci intenzivně řeší. „Většina pojišťoven a jejich partnerů je nyní velmi aktivní, a navíc obchodní zástupci mají ve svých standardech návštěvu klienta v pravidelných intervalech, smluvní zástupce pojišťovny nejlépe pomůže s dobrým nastavením pojištění. Není-li si ale klient jistý, měl by kontaktovat svoji pojišťovnu − mailem, telefonicky, na pobočce, prostě jakkoli. Je důležité věnovat pojištění trochu času a mít tak do budoucna klid a jistotu, že je někdo, kdo pomůže. Kooperativa klientům může rovnou nabídnout přechod na zcela nový a moderní produkt pojištění majetku, který přináší řadu výhod – především kvalitnější rozsah pojistné ochrany (nová pojistná nebezpečí a vyšší limity plnění) a další výhody jako asistenční služby,“ zdůrazňuje členka představenstva Eva Poláchová.
Problémem je také značný růst cen ve stavebnictví, který problém nedostatečných pojistných částek dále prohlubuje. Potvrzují to i odborníci z oboru, které jsme dotázali. „Meziroční růst cen materiálových vstupů stavební výroby se po několika letech kolísání mezi stagnací a 5 % letos postupně zrychlil až na srpnových 16 %. U cen stavebních prací došlo letos taktéž k urychlení,“ uvedl Michal Skořepa, ekonom České spořitelny. „Ze závěrů naší kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2021 vyplývá, že meziroční zdražení staveb je v průměru až o 19 % vlivem dražšího stavebního materiálu,“ potvrzuje Michal Vacek, ředitel společnosti CEEC Research, která zpracovává datové analýzy týkající se stavebnictví, projekce a developerského trhu. Josef Beneš, jednatel společnosti Stavario doplňuje, že nestoupla jen cena stavebních materiálů, ale ruku v ruce s tím roste i cena práce a dopravy. „Komodity opravdu někde stouply i na čtyřnásobek, někde ,,jen“ v řádu desítek procent. Meziroční růst cen za rok 2021 pak odhaduji určitě kolem 20 %.“