Článek
Na přelomu roku zažíváme pravidelně největší nákupní sezónu, kdy vlnu předvánočních nákupů vystřídají lednové výprodeje. A z nedávného průzkumu mezi českými uživateli jasně vychází, že většina z nás (98 %) již jednoznačně preferuje nakupování online.
Zatímco nejčastěji nakupujeme stále přes své notebooky, více než polovina z nás využívá ke svým online nákupům i chytrý telefon nebo stolní počítač. Tablet dle aktuálních zjištění využívá k nákupům jen 14 % dotázaných. Zařízení ale nejsou vždy dostatečně zabezpečená. Dle odpovědí z průzkumu vyplývá, že bezpečnostní software používají uživatelé nejčastěji na notebooku (76 %), méně častěji na osobním počítači (65 %) nebo chytrém telefonu (59 %) a tablet chrání jen čtvrtina uživatelů (27 %).
Zabezpečení řešíme především u platební karty
Dotázaní dále například uvedli, že nejdůležitějšími kritérii pro výběr e-shopu jsou dřívější dobrá zkušenost s obchodem a znalost obchodu. Důvěryhodnost uživatelé nejvíce hodnotí podle osobní zkušenosti (83 %), síly značky (72 %) a recenzí (63 %). U bezpečnostních prvků pak zhruba 36 % z nich kontroluje především šifrovanou komunikaci (https).
Hlavním způsobem platby v e-shopech zůstává online platba kartou, tento způsob úhrady uvedlo více než 67 % dotázaných. S ohledem na bezpečnost plateb většina respondentů uvedla, že má nastavený na kartě limit a využívá při placení dvoufázové ověření.
Bezpečnosti placení výrazně napomohla nová pravidla z roku 2019, kdy banky musí nyní povinně ověřit transakce uživatele dalším faktorem. Většinou se tak děje pomocí aplikace nebo SMS kódu. Osobně bych také doporučil mít oddělený účet s vlastní kartou pouze pro online platby, se kterou nemáte přístup ke všem svým financím,“ doporučuje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.
S podvodem se setkalo přes 8 procent z nás
Přes 8 % dotázaných má vlastní zkušenost s krádeží v souvislosti s platbou v e-shopu. Většinou se jedná o zkušenosti staré dva roky až pět let a nejčastěji se jednalo o částku do 5 000 korun. Uživatelé uvedli, že skoro vždy incident reklamovali (8,11 % z 8,17 % podvedených respondentů), své peníze ale dostali zpět v necelých 70 % reklamací.
„Na Českou obchodní inspekci se jen do konce listopadu 2021 obrátilo více než 6 500 nespokojených spotřebitelů právě kvůli e-shopům,“ říká Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce. „Předměty stížností jsou jednak na nedodání zboží, či na dlouhé, i několikaměsíční doby dodání. Doručeno bývá také zboží jiné než očekávané kvality, a spotřebitelé si také stěžují na nemožnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů nebo zamítnutí reklamací dodavatelem v Číně. Všechny rizikové weby evidujeme na www.rizikove.cz. Z tohoto přehledu čerpá i bezpečnostní software ESET a tím spotřebitele chrání,“ uzavírá Fröhlich.
Průzkum vzniknul ve spolupráci společností ESET a Seznam.cz.