Článek
Pro mnoho Čechů je roční vyúčtování energií zdrojem stresu i nejistoty. Podle analýzy portálu Ušetřeno.cz více než 65 % lidí přiznává, že svým fakturám nerozumí.
Tomu nejdůležitějšímu nerozumíme
Téměř 90 % z nich má potíže s pochopením neregulovaných složek, jako je obchodní cena elektřiny či plynu a stálý plat, které určuje dodavatel a ve finále ovlivňují jejich celkovou roční platbu. „Kontrola přeplatků či nedoplatků je pro většinu lidí snadná, ale pochopení detailů, jako jsou ceny za distribuci, obchodní složka nebo rozdíly mezi cenami s DPH a bez DPH, představuje pro mnohé výzvu,“ vysvětluje Tomáš Vrňák, energetický analytik portálu Ušetřeno.cz.
Jedním z důvodů, proč orientace může být složitá, je nejen nedostatečná znalost složek, které ovlivňuje sám zákazník, ale i odlišný způsob prezentace důležitých údajů jednotlivými dodavateli. „Někteří dodavatelé zase zasílají zkrácené verze vyúčtování a kompletní informace poskytují pouze v online kanceláři. Jiní zase mají jinak uvedený jistič, což opět přispívá ke zmatkům,“ uvádí Vrňák.
Výběr dodavatele zcela sám nebo edukace
Z tohoto důvodu představuje portál Ušetřeno.cz službu ENE Online 2.0, která automaticky načte fakturu, ať už u elektřiny nebo plynu, a pomůže jim vybrat levnějšího dodavatele. Stačí nahrát vyúčtování a systém automaticky načte všechny potřebné údaje. Zákazník si poté může jednoduše vybrat dodavatele sám. „Pro ty, kteří se ve vyúčtování nevyznají a chtějí získat přehled, je tu náš operátor. Pomůže jim zorientovat se ve faktuře a vybrat levnějšího dodavatele. Příště si už mohou dodavatele změnit zcela sami online,“ zakončuje Vrňák.
Konkrétní úspory
Změna dodavatele má smysl. Průměrná úspora u elektřiny při změně dodavatele podle portálu Ušetřeno.cz činí 5500 Kč ročně, u plynu dokonce přes 7000 Kč ročně. Kromě rychlosti a jednoduchosti nabízí služba možnost pravidelné kontroly cen a nabídek dodavatelů, což pomáhá zákazníkům šetřit i v budoucnu.