Článek
Co je to za sortu spoluobčanů, kterým se nežije dobře v době, jež dává možnost talentovaným, chytrým, pracovitým a houževnatým, aby dosáhli svých cílů?
Na sobotním sněmu ODS promluvil jako host předseda STAN Vít Rakušan, který mimo jiné ostře oddělil od sebe voliče a příznivce subjektů současné vládní koalice a podporovatele současné opozice.
Očima Saši Mitrofanova: Putin vzkřísil mučení jako normu vyšetřování
Ve zkratce: první odmítají, aby jim stát něco nařizoval a vodil je za ručičku, druzí jsou na tom zcela obráceně. Potřebují, aby jim někdo shora, pokud možno stát, ale dobrý je i pán, jenž má jejich osudy v rukou, nařizoval, co mají dělat, koho velebit a koho nenávidět, a dával by jim za to drobty ze svého bohatého stolu, které jsou pro ně hotovou manou nebeskou. Jedni nemohou žít bez svobody, druzí nemohou žít ve svobodě.
Nadcházející volby jakéhokoli druhu, ale především volby do Sněmovny, z nichž vzejde vláda, budou střetem dvou světů, které obývají jedinci tak odlišní, jak to vylíčil Rakušan a na sněmu potvrdil i Petr Fiala. Voliče demokratů vidí jako každého, kdo chce mít svůj život ve svých rukou, kdo chce žít svobodný, produktivní život. Dodal bych, že je to každý, kdo nechce, aby tady opět řádil východní buran. Tedy buran v původním ruském významu „stepní vichřice“. Ne co jste si možná mysleli. Ten je tady dávno.
Zároveň však vyjádřil premiér naději, že zlepšení ekonomické situace pomůže protivládním voličům pochopit, že neměli pravdu.
Osobně si vybavuji jedno vedení politického subjektu a jednoho předsedu strany, již věřili, že fakty dokážou změnit vědomí jedinců, kteří realitu zásadně zavrhují. Bylo to vedení Občanského hnutí před volbami v roce 1992 a Vladimír Špidla v roce 2004. Mýlili se, prohráli.
Kdo totiž potřebuje být klamán, bude náruživě naslouchat lhářům, o které není nouze. Politici, kteří se přihlásili k tomu, že budou hájit svobodu, by neměli plýtvat silami na přesvědčování žab, že kdyby nekvákaly, tak by mohly zpívat v Národním divadle. Měli by se snažit o přesvědčení váhajících ze svých řad, že jde o všechno a že musí jít k volbám.
Ať je tedy jejich slovo ‚ano‘ ano a ‚ne‘ ne. Co je nad to, je od zlého.