Článek
V současné době máme možnost vhledu do dvou společností, které byly napadeny nepřítelem a musely opustit mírové nastavení. Jde o Ukrajinu a Izrael. Jak se tam chovají politici?
Izrael ukázal, že v okamžiku, kdy je v sázce samotná existence státu a národa, je možné semknutí nejen společnosti, ale rovněž politické třídy. Krizová vláda národní jednoty je vytvořena za účasti včerejších nesmiřitelných rivalů. Až bude po bezprostředním nebezpečí, toto spojenectví přestane fungovat a Benjamin Netanjahu a jeho původní ministři dostanou na základě nezávislého vyšetřování co proto za trestuhodné zaspání příprav teroristů z Hamásu.
Ukrajina žije v režimu horké války mnohem déle než Izrael těchto dnů. Jednota je tam také, ale trochu v jiné podobě. Na politické scéně jsou stále přítomny síly, které lze důvodně podezírat z působení ve prospěch nepřítele. Proto se situace liší od izraelské a vládu národní jednoty na Ukrajině nemají.
To je bezesporu vnitřní věc Ukrajinců. Stejně jako je výsostně vnitřní věcí Čechů podpora, kterou dávají a mají dávat této zemi, protože bojuje za Česko, které by v případě ukrajinské porážky bylo na kremelském jídelníčku jako jeden z dalších chodů. Moskva totiž počítá s tím, že NATO se lekne jaderného vydírání a odevzdá jí bez boje území, která byla pod kuratelou SSSR.
Ve zmíněných bojujících státech přes rozdíly panuje shoda v několika bodech. Za prvé. Je tady válka a je tady nepřítel, který chce zničit společnost. Za druhé. Kdo přímo podporuje nepřítele uvnitř napadené společnosti, není nositel jiného názoru, ale rovněž nepřítel.
Za třetí. Ve válce přestává platit Nový zákon, nastupuje Starý zákon. Jinými slovy nikoli Když tě někdo udeří do pravé tváře, nastav mu i druhou, ale oko za oko, zub za zub, ruku za ruku, nohu za nohu.
Z toho vyplývá i pro naše politiky jiné biblické poučení: Ať je tedy vaše slovo ‚Ano‘ ano a ‚Ne‘ ne. Co je nad to, je od zlého.