Článek
Sice jde o návrh, který skoro nikdo neviděl, ale celkem všem je jasné, že při rekonstrukci už nebude stačit vyčistit nebo vyvložkovat komín a připojit k němu staré petry. V nouzi sice postačí, ale není to žádný výkřik techniky s dokonalým spalováním, takže kouře a emisí pevných částic je více, než by bylo záhodno. Většina lidí, kteří topí dřevem, však má dokonalejší kamna s dvoustupňovým a terciálním spalováním, kdy se do spalovací komory přivádí vzduch a spalují se kouřové plyny a prachové částice vzniklé při hoření. Účinnost dále zvyšuje přivádění ohřátého vzduchu. Bývá běžně přes 75 procent a doba hoření se prodlužuje o polovinu.
Pokud by se skutečně mělo uzákonit, že kamna k vytápění budou mít povinně přiváděný vzduch zvenku a jeho množství se bude elektronicky regulovat, skutečně to výrazně zdraží jak kamna, tak jejich zabudování, jak upozorňují výrobci. Někde ani zabudovat nepůjdou bez velkých a nákladných stavebních úprav.
Zajištění přívodu vzduchu zvenku je rozumným požadavkem v době, kdy se stále více dbá na pečlivou izolaci a utěsnění všech škvír. Těmi se totiž do místnosti dostával zvenčí vzduch, což sice není dobré, protože ji to ochlazuje a topí se pánubohu do oken, na druhou stranu však méně hrozilo, že se lidé v místnosti udusí, protože oheň spotřebuje veškerý kyslík. Druhou věcí ovšem je, kolik je takových případů, kdy se při topení u moderních kamen lidé udusili. Pokud se tak stalo, většinou jinou příčinou.
Bavit se o elektronické regulaci přívodu vzduchu je pak úplně absurdní, protože vždy má platit poměr cena/výkon. Kamna s dvoustupňovým spalováním přinášejí výrazně vyšší výkon, kvůli kterému si stojí za to připlatit. Ovšem zvýšení účinnosti spalování o dalších několik procent namontováním složité elektroniky s čidly už žádné velké úspory nepřinese.
Snaha snižovat emise z lokálních topenišť je potřebná, ovšem mnohdy jde spíše než o kvalitu kamen o to, co se v nich spaluje. A teď nemluvím o petkách nacpaných bůhví čím, ono stačí i mokré dřevo a sofistikované systémy jsou na nic. Ale ono se lépe nakáže, jaká se mají prodávat kamna, než zjišťuje, co se do nich strká. To taky není tak snadné a levné.
S takovýmito návrhy se dostáváme do podobné situace jako v případě zpřísňování norem na spalovací motory. Už stávající výsledky jsou dostatečné a další zpřísnění norem jde na nebo i za hranice fyzikálních zákonů. U aut prosazování stále přísnějších norem a tlak na zavádění elektrických nebo hybridních pohonů vedly k tomu, že se nevyplácí vyrábět malé vozy poháněné čistě spalovacím motorem. Místo toho je trh zaplaven většími hybridními auty, které sice splňují požadavky na přechod na elektrické pohony, ale ve skutečnosti spotřebovávají na 100 km více benzinu než ta malá.
Výsledkem může být, že se topení z obnovitelných zdrojů stane nedostupným, přičemž už nyní mají mnohé chudší domácnosti velmi napjaté rozpočty. Skutečnost, že se zpřísněním počítala nějaká starší norma, neznamená, že se to musí prosazovat zrovna teď. Unijní úředníci by si měli uvědomit, pod jakým tlakem lidé jsou – nejen v ČR – a že je jim potřeba ulevit, a ne je ještě více zatěžovat. Odpor k „Bruselu“ je beztak velký, není ho třeba prohlubovat tím, co všechno se ještě chystá včetně stoprocentně bezemisních domů. Zapálení zastánci snižování emisí by se měli chytnout za hlavu a uvědomit si, že když je tlak přílišný, vyvolá to protitlak. Může se dostat k moci garnitura, která všechny zelené závazky zruší, což by rozhodně nebylo dobré. Že to není nereálné, vidíme v USA.