Článek
Protože mezitím nabylo účinnosti nařízení Evropské komise ze srpna 2018, které střet zájmů definuje ještě přísněji a vztahuje se i na rodinné příslušníky politiků, je český zákon de facto překonaný, i když ho soudci zpětně posvětili. Premiér na základě domácího zákona odložil své firmy do svěřenských fondů, to však Bruselu nestačí a hrozí Česku odepřením dotací. Babišovi právníci sice tvrdí, že jde o chybný výklad českého práva, jenže evropské dotace se rozdělují podle jedněch pravidel v celé sedmadvacítce a žaloby zasílané do Lucemburku na tom nejspíš nic nezmění.
I kdyby pokus Miloše Zemana a poslanců hnutí ANO vypustit ze zákona některá omezení vyšel, v jednání s Unií by změna Babišovi nepomohla. Jako každý se bude muset rozhodnut, zda chce zemi řídit, nebo s ní podnikat.
Ostatně i žaloba, kterou vláda podala na Evropskou komisi kvůli neproplácení dotací pro Agrofert, může, až bude vyřízena, posloužit jako vodítko pro výklad střetu zájmů v Unii. Otázka je, zda ho bude místní kabinet alespoň poté akceptovat.
Vtípky typu „no tak co, když tak odpoledne rezignuju“ už by nemusely premiérovi kanout ze rtů tak lehce. Ona i reakce, že podnikatelé z rozhodnutí Ústavního soudu nesmějí do politiky a že jsou pošlapána jeho základní práva, svědčí, jak Babiš nechce ani dodatečně smysl verdiktu pochopit. Podnikatelům v politické činnosti nic nebrání, jen se jejich soukromé zájmy nesmějí zkřížit se zájmem veřejným. Fotbalový sudí také nemůže pískat zápas, ve kterém by zároveň hrál.
Josef Koukal
Komentátor deníku Právo. Zabývá se tématy z oblasti justice a kriminálními kauzami. Od roku 1993 byl redaktorem Českého deníku, Denního Telegrafu, Svobodného slova a Zemských novin, spolupracoval externě s Českým rozhlasem a dalšími, převážně tištěnými médii. V Právu působí od roku 2006.
A to soudce zpravodaj použil v nálezu velmi přístupnou formu projevu. Ano, politická moc se dá za peníze získat a poté zneužít k ještě většímu zbohatnutí, co je na tom nepochopitelného? Bývaly doby, kdy střet zájmů u svých členů kontrolovaly samotné politické strany. Hnutí ANO však funguje na poněkud obráceném principu, kdy předseda kontroluje stranu. Proto je třeba mít pro podobné případy alespoň zákon.