Článek
Neustále se řeší, koho by se měl zákon týkat. Pokud by se evidovali už dříve trestaní, mohlo by to být bráno jako retroaktivita. Nejsem právník, takže nevím, jestli by pouhé zařazení do evidence mohlo být vnímáno jako retroaktivita, ale mám pocit, že se neměří všem stejným metrem a více se dbá na práva pachatelů a méně na možné oběti, byť jde o děti.
Jak ukazuje zmíněný případ, ani seznam nemusí být řešením. Ředitel školy o tom, co učitel dříve udělal, věděl, a přesto ho přijal. Teď toho lituje a naříká, jak jej a všechny další pedagogy, kteří mu dali důvěru, zklamal a přiznává, že kdyby si přečetl odsuzující rozsudek, tak by ho nepřijal, protože mu učitel některé věci zatajil. Pokud někoho takového pan ředitel zaměstnával, tak si rozhodně měl sehnat všechny informace a rozsudek si přečíst. Nikdo nebude nikde a nikdy zmiňovat pro sebe nepříznivá fakta.
Ředitel ukazuje, že pouhý seznam by asi nestačil, i když by určitě pomohl, protože si učitel ze zcela pochopitelných důvodů změnil jméno. Možná by to u násilných trestných činů na dětech mělo být jako v případě řidičů. Ti, když hrubě poruší dopravní předpisy a zaviní nehodu pod vlivem, mohou nejenže skončit kriminálu, nebo dostat podmíněný trest, ale nesmí taky nějakou dobu řídit. I když se jako řidiči živili.
Zaměstnávání lidí, kteří se už jednou dopustili trestného činu na dětech, na místech pedagogů či vedoucích kroužků a dětských táborů by mělo být zakázáno, aby školy a další zařízení pro děti a mládež nečelily skandálům jako církev. Žádná druhá šance by platit neměla. Tento konkrétní učitel se možná nevrátil na školu primárně proto, aby si našel další oběť. Opět však podlehl své touze po mladých dívkách. Zapomínat se nemůže na jedno – sexuální orientace je alespoň podle stávajících znalostí dána, a to se netýká jen homosexuality. Ani bytostného hebefila nejde přeorientovat na staré dámy.
Pan učitel by si měl taky uvědomit, jak moc ublížil své oběti. Ta sice zřejmě nebyla do něčeho tlačena, ale okolnosti konce vztahu s učitelem pro ni budou traumatizující. Pedagog projevil nulovou odpovědnost.
Ochrana všech ohrožených by měla být naprostou prioritou. S registrem nelze otálet. Zvláště pak u dětí.