Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Prokletí společenské rovnosti – Alexander Tomský

Novinky, Alexander Tomský

V Anglii ještě neutichla kauza vyhozeného učitele z elitního chlapeckého gymnázia Eton za obhajobu patriarchátu a mužských ctností (bude mít dohru před soudem) a už je tu druhá aféra ohledně svobody projevu na univerzitě v Cambridge. Vicekancléř vysoké školy Stephen Toope se ji pokusil poněkud nešťastně definovat „jako svobodu respektující odlišné názory a různorodou identitu” a vymyslel kočkopsa typického pro náš ideologický věk, kterému se univerzita snaží přizpůsobit.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Alexander Tomský

Článek

Jak může někdo respektovat názory, které považuje za odporné? Jistě by ani on sám nesouhlasil, že máme respektovat komunistickou nebo nacistickou ideologii. Můžeme je pouze TOLEROVAT a tady je jádro pudla, protože současná politkorektnost toleranci a svobodu projevu neuznává, podařilo se jí nakazit veřejný prostor a zejména infantilní studentskou mládež.

Stačí, aby se jeden ozval, že se cítí dotčen, uražen a zejména zraněn nějakým obecným výrokem o pohlaví, genderu, rase či o skupinových rozdílech v IQ a přednášející, komentátor nebo politik bude obviněn a potrestán.

Ohrožení svobody je velmi nebezpečné, na ní vyrostla naše věda, technika, politika i kultura a její omezení je likvidační. Ale v základě naší civilizace se nachází ještě další důležitá a nápadná hodnota – rovnost všech lidí a ta dnes ničí svobodu. Je totiž právem v etickém a právním smyslu cílem každé vlády, je i legitimitou každé slušné demokratické společnosti, jenže ouha, je metafyzická a zdědili jsme ji z křesťanství.

V éře sekulárního humanismu se stala rovností před lidmi, zmaterializovala se, zmutovala na rovnostářství a vznikl problém, jak ji sladit se skutečností, že si lidé v ničem rovni nejsou a existují dokonce vážné pochyby, zda vůbec existuje.

Z biblického hlediska je pochopitelná, ale pouze před Bohem, „všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni” (Americká deklarace, 1776) a proto Izraelité odmítli otroctví, každý člověk má být svobodný, aby mohl volit mezi dobrem a zlem, rovnost má individuální etickou dimenzi a nelze ji vynucovat bez negativních následků. Jakmile ji vztáhneme na celou společnost, máme průšvih. Tradiční politická levice požadovala materiální rovnost výsledků, pravice rovný start, v obou případech nedosažitelné utopie.

Progresivisté mají ještě radikálnější budovatelskou vizi, tvrdí, že jsou muži a ženy, všichni lidé a rasy v zásadě stejní, společnost vytváří hierarchie a ty je zapotřebí zničit (kvóty), respektovat každou odlišnost a svobodně zvolenou identitu. Nic vrozeného, ani pohlaví, IQ nebo talent neexistuje, všechno je pouhá výsada a společenská konstrukce, kterou je zapotřebí dekonstruovat, abychom kýžené rovnosti dosáhli.

Politická doktrína rovnostářského pluralismu menšin se už v Británii promítla do zaměstnanecké politiky. Antidiskriminační legislativa způsobuje právní zmatek, podněcuje udavačství a nesmyslné stížnosti, každý se může cítit poškozen pouhým neosobním výrokem.

Alexander Tomský

Alexander Tomský je politolog, překladatel a pedagog. Dlouhá léta žil ve Velké Británii.

Po studiích pracoval jako politolog v ústavu Keston College, kde se specializoval na výzkum církve a státu, státního ateismu a náboženské opozice ve střední Evropě.

Po listopadové revoluci se vrátil zpět do Česka a věnoval se překladatelství a publicistice. Vedl nakladatelství Academia a nakladatelství Národního divadla, přednášel na New York University v Praze.

Byl členem strany Realisté, za kterou kandidoval jako jednička v Pardubickém kraji.

V akademickém prostředí ovšem páchá největší škodu, protože ničí nezávislé myšlení a vychovává studenty k ideologické konformitě. Ve jménu rovnosti a respektu je nutné o některých důležitých věcech lhát, nebo nemluvit.

Související témata:

Výběr článků

Načítám