Článek
Příklady táhnou. Zejména ty špatné. A Turkův případ je špatný. Europoslance následují poturčenci, kteří na rozdíl od něj nemají zkušenosti ze závodních okruhů, nevědí vždycky, co mohou od auta čekat a jak zareagovat.
Naštěstí to Turkovi někdo řekl, protože zareagoval a řekl, že mu už lidé nemají posílat „hranatou výzvu“, tedy záběry, jak jedou taky rychle. Místo zdůraznění potřeby bezpečného provozu to zaobalil slovy o tom, že je potřeba, aby „progresivisticky liberální část obyvatelstva neměla možnost házet všechno, co se stane, na nás“. Dodal, že dosáhnout změny se musí legální cestou po volbách.
Bylo to oportunistické, ale bezpečnosti na silnicích to může prospět.
To ovšem není obhajoba Turkova chování. I kdyby jel přes dvě stě v Německu, kde je to legální, tak se chová jako malý kluk, který ostatním ukazuje, že dočůrá výš. A ti zas mají potřebu mu hned ukázat, že i oni čůrají vysoko. Otázkou ovšem je, kolik z nich vše zaznamenávalo na kameru v kokpitu, a místo toho, aby se věnovali řízení, se starali o vyfocení tachometru.
Pokud jel Turek takto rychle na tuzemské dálnici, tak se tím nemá už vůbec co chlubit, protože on – zákonodárce – porušil zákon. Lze diskutovat, jestli stávající omezení na 130 za hodinu je adekvátní, jestli by se nemělo posunout výše, a hlavně kde. U některých nájezdů konstruovaných na 110 km/h je i těch 130 moc, protože jsou v zatáčce s krátkým připojovacím pruhem za keři nebo protihlukovou bariérou. Jsou však místa, kde je 150 – pokud není špička – bezpečných.
Jako politik má změnu zákona řešit politickými prostředky, a ne se chovat jako vzdorovitý puberťák, který v pubertě zastydl. Jestli Turek ex post vyzval své příznivce, aby neblbnuli, protože mu došlo, čeho se dopustil, nebo mu to řekl šéf stáje, za kterou závodí, je jedno.
Turek by jako člověk se závodnickou zkušeností měl vědět, že dálnice není závodní dráha, a naopak by měl všem dávat jasně najevo, že silniční předpisy se dodržují. Jankovitých horkých hlav je na našich silnicích beztak dost. A pokud mluví o Německu, měl by připomenout, že když je tam někde omezení, tak ho všichni dodržují a nejedou stovkou v místě, kde je předepsaná osmdesátka. Místo spekulací, že za smrtelnou havárií v Brně stojí tlak médií, by měl sám bojovat za bezpečnost provozu.