Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Podpora MotoGP vyvolává otázky – Alex Švamberk

Milovníci motocyklových závodů se mohou radovat, do Brna se vrátí MotoGP. Jihomoravští a brněnští radní schválili poskytnutí dotace na pořádání závodů ve výši 35 milionů na každý rok po dobu pěti let. Další, zatím neupřesněné desítky milionů přisype prostřednictvím Národní sportovní agentury stát. Vše v době, kdy se má šetřit.

Foto: David Neff, Novinky

Alex Švamberk

Článek

Motocyklová velká cena v Brně, jejíž název se opakovaně měnil, má sedmdesátiletou tradici, první Velká cena Československa silničních motocyklů se konala už v roce 1950. V roce 1965 se poprvé stala součástí mistrovství světa silničních motocyklů. Mezi jejími vítězi byla tak slavná jména jako Giacomo Agostini, Valentino Rossi nebo Johny Cecotto či Wayne Rainey

Od roku 1987 se jezdila na nové trati Automotodromu, který se stal jejím pořadatelem. Automotodrom ale v roce 2015 skončil s pořádáním závodů, protože každý rok prodělával miliony korun. Kvůli zadlužení nemohl dostat dotaci od státu. Protože Brno chtělo závod zachovat, stal se v roce novým pořadatelem Spolek pro pořádání motocyklové Grand Prix v Brně zřizovaný Brnem a Jihomoravským krajem. Ten skončil v roce 2021 v insolvenci.

Pořádání MotoGP je sice prestižní a láká do Brna statisíce fanoušků motocyklových závodů, ovšem je to také velmi nákladná akce. Promotér Dorna Sports požaduje za zařazení závodu do seriálu MotoGP nemalou částku, která se navíc průběžně zvyšuje. Naposled mělo jít o 160 milionů korun, aktuální suma je obchodním tajemstvím, už dříve se však proslýchalo, že stoupne na čtvrt miliardy korun. Dorna navíc už v roce 2020 požadovala položení nového povrchu závodního okruhu, což mělo tehdy vyjít na asi sto milionů korun. Spolu s úpravou jedné zatáčky se nyní cena odhaduje na dvě stě milionů korun.

Nový pořadatel, jímž je Autoklub s Automotodromem, sice slibuje, že většina nákladů bude pokryta ze soukromých zdrojů, nelze však zapomínat na rčení, když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Soukromé subjekty se podílely na podpoře MotoGP už v minulosti, ale závody stejně krachovaly i s podporou kraje a města.

Proč se znovu dají peníze na závody, když jejich pořadatelé byli opakovaně ve ztrátě. Kde je jistota, že nyní bude vše jiné?

Premiér Petr Fiala sice mluvil o ekonomickém přínosu akce, která „přináší nepochybně profit pro širší region i celé Česko a je podporou podnikatelů v regionu“, aniž by ovšem ukázal jakékoli analýzy. Hoteliéři a majitelé kempů i poskytovatelé rychlého občerstvení si mohou mnout ruce. Nějakých sto dvě stě tisíc diváků jim udělá dobré tržby. Ovšem jen během necelého jednoho týdne. Nejde o dvoutýdenní mistrovství světa v hokeji, které bylo skutečně ziskové, navíc jde o sport, který má u nás mnohem větší základnu. Kde je garance, že opět nepůjde o těžce ztrátový podnik? Proč se dávají peníze do tak rizikového podniku? A když už, proč radši nejdou na větší podporu mládežnického sportu a vhodných sportovišť?

Oznámit podporu v den, kdy selže jednání o růstu platů, je fatální chybou. Vytváří to dojem, že stát to se šetřením zas tak vážně nesmyslí. Tím nechci říkat, že by sumy poskytnuté krajem, městem a státem mohly pomoci vyřešit nedostatek peněz na zvýšení platů státních zaměstnanců.

Jsou tu však i další podivné okolnosti. Rozhodnutí poskytnout peníze na závody přišlo den poté, co hnutí Přísaha oznámilo, že součástí jeho kampaně do krajských voleb na jižní Moravě je návrat motocyklových závodů MotoGP do Brna.

Zvláštní je, že podpora brněnské velké ceny míří opět do Jihomoravského kraje, který už profituje z nulové spotřební daně na tiché víno, protože právě na jihu Moravy je nejvíce vinařů. Že by v tom hrálo roli, že právě z jižní Moravy pochází řada vládních politiků včetně premiéra Petra Fialy? Nebo vidím za dva rohy?

S MotoGP vláda ukazuje, co je pro ni přednější, hodnotí experti

Domácí
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám