Článek
V dopisu, který provází závěry auditního šetření EK, jehož anglická verze právě dorazila do Prahy, se praví, že Babiš dál ovládá společnosti ze skupiny Agrofert, přičemž Česká republika tuto situaci příliš neřeší. Babiš podle EK porušuje nejen český zákon o střetu zájmů, ale také unijní direktivu, která začala platit v srpnu 2018. Ta konstatuje, že střetem zájmů je, pokud je z důvodu hospodářského či osobního zájmu „ohrožen nestranný a objektivní výkon funkcí účastníka finančních operací”.
Ještě horší pro Babiše je konstatování EK, že veškerá unijní podpora, kterou tuzemské úřady Agrofertu v posledních třech letech přidělily, byla neoprávněná. To může nejen vyústit do požadavku na vracení dotací, ale staví to do nového světla i snahy některých státních úředníků u nás vyplácet dál dotace Agrofertu z domácích zdrojů. Byly vypláceny, přestože bylo už před rokem zřejmé, že takové dotace nebude možné zpětně pokrýt těmi evropskými.
I proto se už v polovině prosince minulého roku TOP 09 obrátila na Vrchní státní zastupitelství, aby prošetřilo, zda vyplácení dotací Agrofertu Státním zemědělským intervenčním fondem i poté, co bylo zřejmé z předběžných auditních závěrů EK, že Agrofert na dotace nemá kvůli Babišově střetu zájmů nárok, není trestným činem.
Jinými slovy: zdá se, že Česká republika má podle EK nejen vážné nedostatky v předcházení konfliktu zájmů (a zatím ani nijak moc neřešila Babišův střet zájmů), ale že jednání některých státních institucí, které pokračovaly v proplácení dotací Agrofertu, mohlo porušit ustanovení trestního zákoníku.
Babiš jako vždy okamžitě reagoval na dotazy médií útokem: nic prý neporušil, všechno je v pořádku, audit zatím nečetl. Z minulosti už známe jeho tvrzení, že EU se „nic vracet nebude“.
Uvidíme. EK je těžká váha, navíc Babišovo zatvrzelé odmítání dosavadních závěrů EK by za určitých okolností mohlo spadnout i pod novou dohodu EU tom, že přidělování evropských peněz má být vázáno na dodržování principů právního státu v té které zemi. Zatím se mělo za to, že tato nová politika má být jen nožem na krku Maďarska a Polska, ale pokud bude Babiš dál ve funkci premiéra neoprávněně pobírat dotace pro svoje podnikatelské impérium, od nějž se podle EK dostatečně neodstřihl, a Česká republika nezjedná nápravu, může to být za jistých okolností též vnímáno jako porušování zásad právního státu.
Pokud jde o českou domácí politiku, mnohé bude samozřejmě opět záležet na tom, jak moc je tohle všechno dosavadním voličům Babiše jedno. Zatím s nimi, zdá se, nehnulo téměř nic.
Jiří Pehe
Politický analytik a spisovatel. Zaměřuje se především na dění ve střední a východní Evropě.
Dva roky působil jako ředitel politického odboru Kanceláře prezidenta republiky Václava Havla.
V současnosti je ředitelem New York University v Praze a vede Pražský institut pro demokracii, ekonomii a kulturu Newyorské university (PIDEC).
Anebo ano? Podpora pro Babiše i jeho hnutí přece jen podle různých průzkumů v posledních měsících kvůli amatérskému počínání premiéra v boji s pandemií poklesla. A je-li důvěra jednou nalomena, mohou zprávy o tom, že premiér si podle EK i uprostřed pandemie, na kterou začíná ekonomicky doplácet u nás mnoho lidí, takříkajíc neoprávněně pakuje kapsy, nasměrovat preference dál směrem dolů.