Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Být připraven na korozi a vodu – Alex Švamberk

Němcům se po pádu mostu Carolabrücke v Drážďanech můžeme posmívat, že v Německu už neplatí, že Ordnung, tedy pořádek, musí být. Dělat bychom to však neměli. I u nás jsou mosty na hranici životnosti a mohly by se poroučet k zemi, protože se včas neopravily.

Foto: David Neff, Novinky

Alex Švamberk

Článek

Když se zřítil v roce 2018 Morandiho most v Janově, zmiňovalo se, že velmi lehce působící most měl unikátní konstrukci, kdy většinu hmotnosti přenášely jednotlivé pilíře a místo lan bylo použito několik betonových závěsů. Morandi byl fascinován možnostmi předpjatého betonu, který mu umožňoval vytvářet fascinující stavby. Konstrukce se neukázala jako šťastná, jenomže hlavní příčinou pádu byla koroze související s nedostatečnou údržbou mostovky.

Stejná příčina stojí i za pádem jedné části mostu Carolabrücke, která si naštěstí nevyžádala žádné oběti. I tento most z roku 1967 je z předpjatého betonu. O jeho problémech se vědělo. Postupně se po odkladech rekonstruoval, jenomže spadlá část se měla rekonstruovat až v příštím roce. Životnost mostu se přecenila.

Ukazuje se, že železobeton není samospasitelný, jak se myslelo v dobách, kdy se rozšířilo jeho používání. Není na věky, jak se zdá při prvním pohledu a podle zkušeností s tvrdostí betonu. Železné, či přesněji řečeno ocelové, výztuže řeší hlavní problém betonu, jímž je malá pevnost v tahu, jenomže ocel koroduje. Pokud armatura zrezaví, neplní svůj účel nebo ho neplní tak moc, jak ukázaly výpočty. Nakonec může most spadnout, jak jsme viděli v Janově a v Drážďanech. Zvláště když se neudržuje.

Kamera zachytila pád mostu v Drážďanech. Další jsou zchátralé a hrozí katastrofou

Evropa

Údržba se odkládá, protože uzavření klíčových tepen způsobuje dopravní problémy, které se těžko řeší a nejsou populární. Nikdo je navíc nechápe. Navenek vypadá most stejně pevně, jako když se postavil, takže se ani nezdá, že by byla potřeba nějaká údržba. Známe to sami - i Barrandovský most vypadal v pořádku a až opravy ukázaly, že je v horším stavu, než se čekalo, takže se oprava prodraží. Nadávat bychom ale na to, že se zkrácená oprava o něco prodlouží, neměli. Skutečným problémem by bylo, kdyby část mostu spadla. Jako v Drážďanech, kde přišli o klíčovou spojnici.

Barrandovský most má štěstí, údržby se dočkal včas. U Libeňského se tak nestalo - tak dlouho se řešilo, co z něj zachovat a co nahradit, až se musel zavřít. Ve špatném stavu je i Hlávkův most a stovky dalších, což si vyžádá značné náklady na jejich rekonstrukci nebo výměnu.

Mosty je potřeba pravidelně kontrolovat a včas opravovat nebo nahrazovat, aby to nedopadlo jako s Trojskou lávkou, jejíž pád si vyžádal čtyři zraněné. Toto se bude muset zakalkulovat do rozpočtu a povede to ke zvýšení výdajů, což je v dobách úspor nepříjemné. Ovšem šetření na opravách mostů či jejich odkládání je šetřením za každou cenu, ať to stojí, co to stojí.

Současně by měly být vždy připravené rezervy. Lze chápat, že vedení Prahy nechce, aby nový Dvorecký most sloužil automobilové dopravě. Pokud by se však něco stalo s Barrandovským mostem, bylo to obrovskou chybou. Stejně tak už měla být dávno hotová trasa metra D až na náměstí Míru. Vzniká nejen kvůli napojení Lhotky, Libuše a Písnice na Pankrác, ale jako alternativa k trase C, pokud by se něco stalo s Nuselským mostem.

S kamerou na rozestavěném Dvoreckém mostě. Hotový bude za rok a půl

Domácí

Vždycky je potřeba mít alternativní cestu. Zrušení tramvají na Václaváku taky vypadalo krásně, jenomže koleje na Václavském náměstí chybějí, když se provádějí opravy v Ječné ulici, a tak se tramvaje na Václavák vrátí.

Problémům je potřeba předcházet a být na ně připraveni zavčas, a ne dodatečně draze řešit dopady toho, když se něco pokazí. Teď lze jen doufat, že víkendové deště nebudou tak vážné, jak varují meteorologové, a nebudou opět spláchnuté Troubky. Protipovodňová opatření se v obci tak dlouho odkládala, že se začnou stavět až v roce 2027, tedy třicet let po velké povodni, která Troubky zpustošila. Po ní následovala v roce 2010 další povodeň, kvůli které muselo být evakuováno 500 osob a strženy další domy. Lepší příprava omezila dopad této povodně, ale kdyby už tehdy byla hotová hráz, mohli být v Troubkách za vodou a škody ještě menší.

Od roku 1997 se situace zlepšila, tehdy nepřišlo včas ani varování proti povodni, ale udělat se mělo více.

Je potřeba si uvědomit, co je podstatné a co méně. Ochrana proti povodním a dopravní infrastruktura jsou nutnou prioritou, na stavu mnohých mostů to však není znát. Pamatujme na skautské (Pionýrem ukradené a dalšími slovy pokřivené) heslo „Buď připraven“. V Pionýru se na ně odpovídalo „Vždy připraven“, což je skautským heslem v některých cizích jazycích. Bylo by dobré, kdybychom si uvědomovali, na co se máme připravovat, a taky byli připraveni.

Zřícený most v Janově z ptačí perspektivy. Italové po neštěstí prověří stavby po celé zemi

Evropa
Související témata:

Výběr článků

Načítám