Článek
Přechodu na automatizaci, kdy by se nakonec doprava na dráze řídila na dálku jako na modelové železnici, má napomoci systém ETCS, který už dokonce zabránil jedné nehodě na přejezdu ve Studénce, což je jedině dobře.
Od svého zavedení ale také už mnohokrát zastavil vlaky zcela zbytečně. Poslední několikahodinový výpadek vedl k tomu, že desítky spojů nabraly dvouhodinové zpoždění. Mnozí cestující se nedostali tam, kam potřebovali, a dopravci museli vracet jízdné, což je přišlo na statisíce. Soudruzi, ovšem nikoli ti z NDR, někde udělali chybu. S evropským systémem ETCS je řada problémů, zejména s anténami dopplerovských radarů, na které se nabaluje sníh. Kvůli tomu se pak zcela zbytečně zastavují vlaky.
Někdo by mohl říci, že jde o dětské nemoci, které se vychytají. S tím lze souhlasit, ovšem mouchy se nemají vychytávat až v ostrém provozu, nýbrž ve zkušebním. Trvat na zavedení systému před jeho odladěním byla byrokratická hloupost.
Nemluvě o tom, že se kvůli zabezpečovačům musely předčasně vyřazovat ze služby lokomotivy, do nichž se nevyplatilo namontovat obludně drahý systém, který celkem už přišel na více než 18 miliard. Tyto lokomotivy přitom rozhodně nebyly na konci životnosti, jsou mezi nimi i třísystémové elektrické lokomotivy řady 380 zvané Zátopek. Vidět na kolejích už nebudou ani esa nebo bastardi. To ovšem nemusí mrzet jen šotouše, ale všechny daňové poplatníky. Rozsáhlý výpadek systému z minulého týdne ukázal, že se současně bude muset nechat v provozu stávající národní zabezpečovač LVZ i návěstidla, jinak by se vlaky zastavily úplně. Přičemž ani s jedním se nepočítalo.
Jednoduše řečeno, ETCS nefunguje. Tedy nefunguje tak, jak se předpokládalo. Jenže pro ty, kteří museli čekat na vlaky dlouhé hodiny, prostě nefunguje. U dráhy člověk nečeká, že něco bude fungovat jen na 99 procent, protože jen to jedno jediné procento znamená výpadky u 500 vlaků měsíčně, což znamená zpoždění, takže slibovaná úspora času a zvýšení průchodnosti kolejí nepřichází, právě naopak. Šéf Správy železnic Jiří Svoboda označil za marginální, že když systém řídí denně 1600 vlaků, tak se jich zastaví dvacet nebo třicet. Někdy se rozjedou do tří minut a cestující ani nic nezaznamená….
A Svoboda se ještě chlubí, že v sobotu jich mělo zpoždění jen 238 z celkem vypravených 6625. Předpokládám, že když někdy uvázne v koloně, tak si také řekne, no nic, většina aut jede.
Tohle není modelová železnice, kde si maximálně děti neužijí, jak jezdí vláčky, ale klíčová součást dopravní infrastruktury. Něco takového je neakceptovatelné. Ovšem ještě méně přijatelný je fakt, že je ETCS citlivý na hackerské útoky. Celý systém tak představuje i bezpečnostní riziko. Je totiž nutné si uvědomit, že železnice je – jak se opět ukazuje na Ukrajině – klíčovou součástí dopravy ve válce. Podle toho musí být koncipována. Řízení provozu na ní nemůže být snadno vyřaditelné. A musí fungovat, i když nepůjde proud, což u systému znamená napojení na záložní generátory.
Nelze však zapomínat, že jedním z nejčastějších terčů náletů na Ukrajině byly elektrárny, transformátory, měnírny a rozvodná síť. Robustní a zálohovaný musí být nejen ETCS, ale celá železnice. Ta musí fungovat i v případě, že nepůjde proud, což se hodí nejen za války. Nelze se smířit s tím, že když bude vichřice, vlaky jako v Německu nepojedou, protože jsou čistě elektrické a někde byly přetrhány dráty elektrického vedení. I na to musí být dráhy připravené a nasadit na elektřině nezávislé lokomotivy.
Ale aby se nevinila jen EU. Před týdnem systém nefungoval kvůli výpadku telekomunikační sítě GSM-R, kterou pro České dráhy Telematiku zajišťuje externí dodavatel Kontron. Měl chybu na jednom serveru. To se stát může, ale server musí být dostatečně robustně zálohován, aby se okamžitě přepnulo na jiný, a ne aby se hledala porucha. Skutečnost, že závada byla odstraněna v časovém limitu, takže dodavatel nebude platit penále, je výsměch. Za to by měl platit železničním společnostem jako mourovatej a ten, kdo s ním uzavřel takovouto smlouvu, by si už měl hledat nové místo. O odchodu by měl uvažovat i ředitel Správy železnic, pokud by nebyl rovnou odvolán, a ministr dopravy Martin Kupka by si měl přinejmenším sypat hlavu popelem. Měnit ho půl roku před volbami by byl přece jen nesmysl.