Článek
Naladit se na orientální notu se diváci mohli již v průběhu sobotního odpoledne, na pódiu se předvedla celá řada tanečních škol z České republiky či Slovenska.
Úroveň účinkujících byla různá, stejně jako styly, které předváděli. Spíše se nabízela otázka, proč v době internetu a poměrně bohatého toku informací některé tanečnice neváhají stále dokola ohrávat rádoby orientální "Desert Rose" od Stinga či postarší skladby od Nataschy Atlas.
Večerní galaprogram zaměřený především na egyptský kabaretní styl raks sharki sliboval především vystoupení belly dance star Jilliny z USA. Tato tanečnice je ztělesněním současného stavu tohoto tanečního směru se všemi jeho negativními i pozitivními stránkami.
Princeznovské kostýmy, promyšlené efektní choreografie, znatelná taneční erudice, dokonalé tělo i make up - ovšem přes to všechno se z tance nějak vytrácí radost a spontaneita, a působí lehce vyumělkovaně až koženě.
Drumsolo v pojetí Jilliny se divákům sobotního galavečera kromobyčejně zamlouvalo. Foto Centrum tance/ Jan Žalud
Nicméně Jillinino finální drumsolo by mohlo sloužit jako ilustrační příklad dokonalého "kabaretu" a publikum bylo pod závojem duhových bublin, které chrlil přístroj nainstalovaný na balkoně během tohoto čísla, doslova v "rauši".
Druhým zahraničním hostem byl charismatický tanečník Osama Emam z Egypta, který se předvedl hned v několika choreografiích. A po jeho úvodním vystoupení s českou tanečnicí a lektorkou Karolinou Idrisovou se atmosféra v sále znatelně uvolnila a "Hot Egyptian Night" tak mohla dostát svému názvu.
Výborný taneční duet Karoliny Idrisové a Osamy Emama z Egypta dostal publikum do varu. Foto Centrum tance/Jan Žalud
Karolina Idrisová předvedla, kolik tváří může mít jedna tanečnice - od dokonalého prožívání egyptské milostné balady až přes temperamentní hagallu. Bez přehánění lze říci, že v tomto ohledu nemá v ČR konkurenci.
Daila - velmi mladá a velmi talentovaná tanečnice. Foto Centrum tance
Zpestřením bylo vystoupení mladinké tanečnice Daily, ta v pátek získala divokou kartu porotu na taneční soutěži v klubu Tropison. Její tanec byl suverénní, jistý, technicky náročný a přitom nepůsobil jako přehlídka důmyslných prvků. Bezesporu je to velký talent na české orientální scéně.
Krásný kostým a elegantní tanec - tak se divákům předvedla Shereen. Foto Centrum tance/Jan Žalud
Na jevišti se v sobotu objevila i další česká zástupkyně Shereen, která má styl a noblesu velkých egyptských tanečnic, a rok od roku je v jejím tanci patrné zlepšování. Za povšimnutí stál i vkusný kostým, který po záplavě korálků, penízků a flitrů, působil sympaticky střídmě a byl velice elegantní. Jako jedna z mála se nebála během galashow improvizace, a to, co je na tanci podstatné - tedy souznění tanečníka s hudbou - bylo kouzelné.
Zcela z jiného soudku bylo vystoupení Reny Milgrom. Tanec inspirovaný tuniským Raks shaabi v originálním kostýmu ukázal jinou "neprinceznovskou" tvář orientálního tance, který se obrací zpět k folklorním stylům. Rena navíc experimentuje s mnoha styly - od tribalu, přes středoasijské taneční žánry až po severoafrický folklór a to se do jejího tance výrazně prolíná.
Tanec inspirovaný tuniským raks shaabi v podání Reny Milgrom ze studia Zambra. Diváky vzal za srdce také hudební doprovod renomovaného perkusionisty a solového hráče Hearna Gadboise z USA.
Její výstup byl jiný i v tom, že jako jediná během galavečera tančila na živou hudbu. Jako již tradičně ji doprovázel Hearn Gadbois, jehož hráčské a interpretační schopnosti jsou bez nadsázky na hranici geniality, uznalým potleskem jej odměnilo i sobotní publikum.
Hosté a taneční hvězdy se s festivalem rozloučí na nedělní Závěrečné festivalové párty v pražském Centru Tance na Palmovce.