Článek
Vůz s číslem 9, který i ve školním areálu stojí na koleji, si druhý prázdninový týden vzali do parády řemeslníci a pustili se do renovace vnitřku.
„Sedačky, tyče i dveře se budou restaurovat, měly by tam zůstat. A přibudou stolky, aby to byla malá učebna,“ svěřili se Novinkám na místě řemeslníci David a Daniel.
Tramvaj prý zatím ještě nerenovovali. „Je to hodně staré, všechno zrezlé, bylo to docela náročné to vymontovávat,“ vylíčil David.
V Hovoranech budou učit ve venkovní třídě. Může z ní být i letní kino
Ředitelka základní školy Řeporyje Lenka Weignerová si dovede představit, že její svěřenci tramvaj využijí jak při vyučování, například během hodin anglické konverzace, tak i pro zábavu. „Třeba v odpolední družině, když bude pršet, by tam mohli hrát deskové hry,“ poznamenala.
Doufá, že úpravy se stihnou během prázdnin a od září bude nový prostor k dispozici. „Děti se moc těší, pořád se ptaly, kdy už to bude hotové,“ řekla Novinkám.
„Mně se líbila, chtěl jsem ji,“ řekl Novinkám k nápadu pořídit tramvaj starosta Řeporyjí Pavel Novotný. Myšlenku mu prý ostatní členové zastupitelstva intenzivně rozmlouvali. „Když ji dědicové nabídli darem, zlomil jsem je,“ dodal.
O přesunu na nové místo, které je od původního stanoviště vzdáleno jen pár stovek metrů, mluví jako o největší akci v dějinách řeporyjského stěhování. Akce z loňského podzimu zabrala prý tři dny. Asistovaly i jeřáby. Operace vyšla na sto tisíc korun.
Na nezbytnou renovaci, tak aby mohla tramvaj sloužit novému účelu a být v provozu také v zimě, má Novotný v rozpočtu půl milionu korun. Připouští, že to není zrovna málo. „Ale bude to super pro děti, už se těší,“ poznamenal.
Tramvaje T3 se veřejnosti poprvé představily v září 1960 na strojírenském veletrhu v Brně. Od června následujícího roku mohli Pražané prototyp spatřit při zkušebních jízdách, v ostrém provozu v metropoli se objevily na podzim 1962. Dopravní prostředek od začátku 60. let do druhé poloviny 90. let minulého století vyráběl podnik ČKD Praha ve smíchovské Tatře. S přibližně 14 tisíci kusů se jedná o druhý nejpočetněji vyráběný tramvajový vůz na světě. V hlavním městě přestaly jezdit v roce 2011, dodnes se využívají jejich modernizované verze.