Článek
Ježíš měl být podle dostupných informací a legend ukřižován na konstrukci tvaru T. Vědcům z Liverpoolu se však podařilo dokázat, že osoba zabalená do Turínského plátna byla ukřižována na konstrukci tvaru Y podle středověké metody. Tedy že dotyčný měl při ukřižování paže zvednuty nad hlavu. Jde o zcela stěžejní nesrovnalost, která hatí oblak mystiky kolem této relikvie.
Na Turínském plátně, pruhu lněné látky, jsou otisknuty obrysy nahého muže po ukřižování spolu se stopami krve z ran na zápěstí a chodidlech. Doktor Matteo Borrini z John Moores University v Liverpoolu se pokusil analyzovat to, jaký typ krvácejících stop vytvoří rány po ukřižování na konstrukci tvaru T a konstrukci tvaru Y, Zda se vůbec liší a jaký typ stop zanechaly rány na Turínském plátně.
Jiné ukřižování působilo udušení
S výzkumem Mooresovi pomáhal doktor Luigi Garlaschelli z Univerzity v Pávii. A společně zjistili, že krvavé skvrny na Turínském plátně odpovídají ranám po ukřižování, ale pouze v pozici Y, nikoli v pozici T.
„To byla velmi bolestivá poloha a navíc by velmi ztěžovala dýchání. Někdo ukřižovaný tímto způsobem zřejmě skonal udušením,“ tvrdí doktor Borrini na stránkách vědeckého časopisu New Scientist.
Metoda ukřižování na konstrukci tvaru Y byla používána právě ve středověku, jenže tehdy nepřibíjeli dotyčného za zápěstí či dlaně k trámům, ale kolem zápěstí mu omotali lano a pouze ho k trámům přivázali.