Článek
Kabina byla zřízena hlavně kvůli bezpečnosti zaměstnanců. Před zhruba třemi lety totiž koleso rypadla narazilo na nevybuchlou pumu z druhé světové války a hrozilo značné riziko pro posádku „staré“ kabiny, která se nachází v bezprostřední blízkosti kolesa. Kdyby tedy munice vybuchla, kabina by byla první na ráně. Záložní kabina je umístěna ve středu velkorypadla, několik desítek metrů dál od kolesa.
Nebezpečí z války
„Záložní ovládací kabinu jsme v podstatě vyrobili proto, že chceme ochránit posádku toho velkostroje, protože nyní se nacházíme v oblasti, kde za druhé světové války proběhla letecká bitva a bylo zde shozeno několik tun munice. I německá armáda tu po sobě nějakou munici zanechala. Probíhá tady sice pyrotechnický průzkum, ale může se stát, že na nějakou nevybuchlou munici přesto narazíme. Proto, když budeme těžit skrývku v této oblasti, tak se řidič velkostroje s posádkou přemístí do záložní kabiny,“ popsal mluvčí Severočeských dolů Lukáš Kopecký.
Kabina je jen záložní, protože pro obsluhu rypadla je pořád lepší, když může stroj vidět při práci a na vlastní oči ho kontrolovat. V nové kabině vše vidí jen na obrazovkách.
Rypadlo má magnetické zařízení, které dohlíží na to, aby se velké kusy železa zastavily na pohyblivém páse, aby nedošlo k poškození stroje. Přesto se ale v případě nevybuchlé munice musí dbát zvýšené opatrnosti.
Obsluha rypadla si pochvaluje ovládání ve „virtuální” kabině, je jednodušší a vše je po ruce. Nicméně většinou pracují v kabině nad kolesem, kde na vše vidí z okna. „Ovládání záložní kabiny bych přirovnal k PlayStationu,“ řekl s úsměvem vedoucí výroby Luboš Brabec a dodává: „Nová kabina je jednodušší na ovládání, protože vedoucí velkostroje sedí na židli a má to všechno po levé i po pravé ruce. Stará kabina je prostornější, ale zase je tam víc pohybu, protože přístroje a ovládací prvky jsou rozložené do větší plochy,“ popsal rozdíly Brabec.
Jediný v Česku
„Tenhle velkostroj je unikátní svými rozměry, je největší v České republice a teď na něm máme i tuhle raritu, to znamená to záložní ovládání, které je také unikátní a jediné v republice,“ vyzdvihl stroj Kopecký.
Rypadlo K 74 váží 6000 tun a za hodinu dokáže vytěžit až 10 tisíc metrů krychlových zeminy.