Článek
Deník Sme v úterý informoval, že po dlouhém výzkumu historičky umění Marty Herucové ze Slovenské akademie věd je téměř jisté, že je busta Donatellovým dílem – a jedná se o zpodobnění Cecílie Gonzagové. Dílo vzniklo v polovině 15. století ve Florencii a na území dnešního Slovenska se dostalo kvůli kontaktům Gonzagových z italské Mantovy a šlechtického rodu Csákyových, který vlastnil zámek ve Spišském Hrhovu, kde byla busta původně uložena.
Zámek později sloužil jako polepšovna pro dívky. „Ze svědectví víme, že dívky si s bustou hrály, čas od času dokonce sloužila jako míč, a kolem jejích očí byly perem nakresleny linky,“ řekla na tiskové konferenci bývalá ředitelka Spišského muzea Mária Novotná, která v minulosti stála za zahájením výzkumu busty, která byla původně považována za kopii z 19. století. Do muzea v Levoči se památka dostala v roce 1975.
Herucová se zkoumáním busty začala zabývat v roce 2019 a součástí pátrání po původu díla byly i konzultace s odborníky z muzei ve Florencii, ve kterých jsou umístěny jiné Donatellovy práce. „Mluvili jsme s doktorem Giovannim Serafinim, který nám v první větě řekl, že je to na 99,9 procenta Donatello,“ uvedla Herucová. Ve Florencii srovnávali bustu z Levoče například s náhrobkem vzdoropapeže Jana XXIII.
Kromě toho se Herucová obrátila také na historika umění Moritze Csákyho, jehož rodina uvedený zámek na Slovensku vlastnila a který si bustu pamatoval. Dílo je signováno, přičemž podobnou značku má podle Sme jen sedm Donatellových známých děl.
Van Goghovo muzeum popřelo pravost obrazu připisovaného nizozemskému mistrovi
