Článek
Hlavním bodem programu byl celodenní sobotní závod, při kterém čekalo milovníky tříkolek deset soutěžních stanovišť. "Téma závodu bylo Ulov si svého krokodýla a zapojili jsme do něj také australského účastníka, který musel bohužel přiletět bez svého stroje," řekl Kostík. Organizátoři spolupracovali s rozhlasovou stanicí, a soutěžící tak museli po celý den bedlivě poslouchat radiové vlny a zapisovat údaje.
Mezi 168 originálními tříkolkami nebyla nouze o rarity. "Za asi největší považuji předchůdce velorexu, který se prodával pod označením Oskar. Datum jeho výroby odhaduji na úplný počátek 50. let minulého století," řekl Kostík.
Vrchní prchni
Tříkolku, kterou proslavil herec Josef Abrhám v roli nepoučitelného zlodějíčka ve filmu Vrchní, prchni, začali na počátku 50. let vyrábět bratři Stránští. V letech 1951 až 1971 jich bylo vyrobeno asi 17500, třetina byla vyvezena do zahraničí. Lidová vozítka s nízkými provozními náklady a kovovou konstrukcí potaženou koženkou se ujala nejen v tehdejším Československu.
Jejich věhlas šířili také emigranti a jejich příbuzní, ale zájem o ně mají i sběratelé z jiných zemí, dodal Kostík. Původně byly velorexy vyráběny jako invalidní vozítka a o tom, kdo jej získá, rozhodovala komise při Ústředním Výboru Českého svazu tělesně postižených.
Kdo neměl štěstí a z tříkolek nezahlédnul o víkendu na Boskovicku ani jednu, nemusí zoufat. Městské muzeum v Boskovicích otevřelo při příležitosti srazu veteránů expozici mapující historii značky Velorex, která bude otevřena do konce června.