Hlavní obsah

Učitelka v USA žákům zakázala používat některá slova. Třeba řecká písmena či Ohio

4:00
4:00

Poslechněte si tento článek

Iowa

Americké bojovníky za svobodu slova nedávno pobouřila kauza z jedné školy v americkém státě Iowa. Jedna tamější učitelka totiž žákům předložila seznam slov, která se v hodinách nesmějí používat. Vedle řeckých písmen jsou na něm například i stát Ohio nebo vtipy o tlustých lidech a komunitě LGBTQ.

Foto: Mike Kemp / Tetra Images, Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nezisková organizace FIRE (Foundation for Individual Rights and Expression - Nadace pro práva jednotlivce a svobodu projevu) upozornila na případ učitelky ze školského obvodu Fremont-Mills v americkém státě Iowa, která žákům předložila seznam slov, která budou v hodinách zakázána. Konkrétně šlo o třídu takzvaného sedmého stupně, kam podle amerického školního systému patří děti ve věku 12-13 let.

„Všichni souhlasíme s tím, že učitelé jsou povinni zabránit narušování výuky, ale plošný zákaz konkrétních slov a témat bez ohledu na kontext zachází příliš daleko,“ napsal webu Fox News Aaron Terr, jeden z čelních představitelů organizace FIRE.

Seznam obsahuje téměř třicet položek, přičemž u některých se jistá kontroverze dá poznat na první pohled. Patří mezi ně například výraz Diddy Party, jenž je jasným odkazem na aktuálně vyšetřovaný skandál rappera Seana „Diddyho“ Combse, jenž se týká sexuálního obtěžování.

Učitelka rozčílila studenty i rodiče, v hodině dějepisu ukazovala surovou bavlnu

Koktejl

Na druhou stranu jsou tam však například i slova jako alfa, beta, omega či Ohio, která v mluvě mladých Američanů nepochybně také mají „alternativní“ významy, ale na druhou stranu stále jde o písmena řecké abecedy a název amerického státu.

Třetí skupinu zakázaných projevů pak tvoří například vtipkování o LGBTQ komunitě a tlustých lidech, štěkání či mňoukání. A pochopitelně je zakázán i v poslední době celosvětově zpopularizovaný výraz hawk tuah (zvukový efekt napodobující plivnutí).

A pak jsou tu ještě například rasistické komentáře, nabádání k sebevraždám nebo odkazy na drogy či nacismus a holokaust. V těchto případech je jejich zařazení na seznam v jádru pochopitelné, ale zároveň to vede k zamyšlení, proč i tyto zcela samozřejmé položky musely být zakázány takříkajíc písemně.

Organizace FIRE si podle Aarona Kerra plně uvědomuje, že jde o pokus, jak zajistit, aby žáci vyučování nenarušovali nevhodnými projevy, ale pevně si stojí za tím, že plošné zakazování slov bez ohledu na konkrétní situaci je nepřípustné a porušuje práva studentů. „Je dobře známo, že studenti po vstupu do veřejné školy nepřicházejí o svá práva daná prvním dodatkem ústavy,“ napsal Terr ve stížnosti školnímu inspektorátu.

Za trest po škole

Za každé použití některého ze zakázaných výrazů navíc žáci musejí zůstat půl hodiny po škole, což se podle organizace FIRE s odkazem na jednoho z rodičů stalo již přinejmenším desetkrát.

Vedení školy však tvrdí, že na tvorbě seznamu se podíleli i sami studenti, přičemž má jít o „důležitou lekci občanské odpovědnosti (…) podporující empatii a povědomí o tom, jak jazyk ovlivňuje ostatní“. Navíc prý seznam již nikde ve škole ani nevisí.

K trestům za použití zakázaných výrazů pak škola uvedla, že „důsledky“ nejsou založeny pouze na použití konkrétních slov, ale také na kontextu. Výjimkou jsou pouze výrazy, které jsou samy o sobě „považovány za vulgární, oplzlé, ohrožující, značně narušující školní prostředí nebo šikanující vůči jinému studentovi“.

Představitelé školy se navíc v prohlášení dušují, že jejich cílem není cenzura nebo potlačování práv studentů, ale že se je snaží „vést k jazyku, který podporuje pozitivní a inkluzivní vzdělávací prostředí“.

King, Vonnegut, Orwell. Z floridských škol vyřazují „nevhodné“ knihy

Koktejl

Výběr článků

Načítám