Hlavní obsah

Turbany mohou ochránit hlavu lépe než cyklistické helmy, zjistili britští vědci

Britští odborníci podrobili nárazovým zkouškám turbany, jaké nosí sikhové, a ukázalo se, že tyto pokrývky hlavy se po stránce ochrany hlavy dokážou vyrovnat cyklistickým helmám, a v některých ohledech jsou dokonce i lepší.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Tým složený z vědců z Imperial College of London a odborníků ze Sikh Scientists Network zkoumal míru ochrany, kterou při kolizích či pádech na kole poskytují pokrývky, jež na hlavách nosí sikhové. Ti jsou totiž vzhledem ke svému náboženskému přesvědčení zproštěni povinnosti nosit na kolech či motocyklech helmy, a mohou tedy jezdit ve svých tradičních turbanech.

Vědecký kolektiv prováděl nárazové zkoušky simulující karamboly na jízdním kole s využitím figurín s uvázanými turbany. A podle výsledků publikovaných v odborném časopise Annals of Biomedical Engineering byly výsledky překvapivě dobré, často srovnatelné s cyklistickými helmami, a v některých dílčích ohledech dokonce i mírně lepší.

Až deset metrů látky

Záleželo pochopitelně na typu turbanu, kvalitě jeho uvázání a také délce látky, z níž byl stočen. V některých případech se totiž tyto pokrývky hlavy vážou z až deseti metrů látky, a to již poskytuje dost slušnou tlumicí vrstvu.

Mladý Ind se převlékl za ženu, aby místo přítelkyně složil zkoušku. Moc se jí nepodobal

Koktejl

Co se týče nárazů do přední části hlavy, osvědčil se turban typu dastár, na jehož uvázání stačilo jen lehce přes tři metry látky. Ten dokázal sílu nárazu ztlumit o 23 procent lépe než nejhorší typ turbanu. Boční nárazy pak nejlépe tlumil turban dumalla stočený z necelých deseti metrů látky. Ten dokázal nárazy ztlumit až o 59 procent.

Vědci po těchto objevech doufají, že se v budoucnu objeví nové tkaniny, které zjištěné vlastnosti turbanů dále vylepší, a cyklisté z řad sikhské komunity tak budou lépe chráněni. Nejde však pouze o velkou Británii, sikhové mohou jezdit bez helem například také v některých částech Kanady, v Dánsku, Švédsku, Thajsku, na Novém Zélandu a pochopitelně také v Indii, informoval web The Telegraph.

Nabízí se však i další aplikace, a to přímo při výrobě cyklistických helem. Ty by totiž na základě nových poznatků také mohly být ještě podstatně bezpečnější, a to jak z hlediska samotné konstrukce, tak třeba i použitých materiálů.

Indičtí úředníci sedí u počítačů v helmách. Padají na ně kusy stropu

Koktejl

Výběr článků

Načítám