Článek
Na opravu skeletu a podvozku, kterou měl na starosti externí dodavatel, teď navážou pracovníci trolejbusové vozovny v Komíně. Čekají je tisíce hodin práce včetně kompletace interiéru vozu a lakování.
„Trolejbus s evidenčním číslem 3136 zařadil do provozu Dopravní podnik města Brna v roce 1980. Spolu s dalšími šesti vozy tohoto typu jej v roce 1996 odkoupilo ukrajinské město Rovno. Když jej před čtyřmi lety místní dopravce vyřazoval z vozového parku, podařilo se nám trolejbus zachránit před sešrotováním a dopravit zpět k nám do Brna, kde začínal. Tím, že jej zrekonstruujeme a zařadíme mezi retro vozy, jeho příběh tedy nekončí,“ říká k historii vozu generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
V komínských dílnách čeká stroj nyní na rekonstrukce obou náprav, instalace elektrovýzbroje, kabeláže, vzduchových rozvodů, znovuvzkříšení interiéru a lakování.
Obří trolejbus vyjel v Plzni na zkušenou
„Vzhledem ke stáří vozu je velmi obtížné získat funkční náhradní díly. Mnoho součástek si proto musíme sami vyrobit přímo na míru. Rozsah opravy vyžaduje odborníky různých profesí – svářeče, stolaře, automechaniky, zámečníky nebo elektrikáře. Využijeme například i čalouníky z ústředních dílen, kteří zhotoví nová sedadla,“ popsal Vítězslav Žůrek, technickoprovozní ředitel DPMB.
Výhodou je dlouholetá zkušenost pracovníků napříč dopravním podnikem s opravami historických a retro vozů. V celém procesu pomáhají i nadšenci a pamětníci, kteří přispívají vzpomínkami, radami a fotkami. Trolejbus v původní krémovo-červené barvě by se měl mezi flotilu sedmnácti brněnských retro vozů zařadit v první polovině roku 2025.
Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958–1981. Brněnský dopravní podnik v letech 1963–1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu vyřazen v roce 1996.
Nová trolejbusová linka v Praze měla fungovat od jara. Na vozy se ale stále čeká
Může se vám hodit na Firmy.cz: Dopravní podnik města Brna