Článek
Zatímco někteří majitelé restaurací nový trend vítají, protože jim fotky jejich pokrmů publikované na sociálních sítích dělají zadarmo reklamu, jiní se naopak snaží přijít na to, jak pozornost svých hostů obrátit zpět k tomu, kvůli čemu původně přišli, tedy k jídlu samotnému.
K hlavním výhradám restauratérů patří poškozování a špinění jejich nábytku způsobené amatérskými fotografy někdy až krkolomně šplhajícími kamkoli, jen aby zachytili svůj talíř z co nejzajímavějšího úhlu. Neméně důležitým bodem, na nějž majitelé lokálů poukazují, je oslňování ostatních hostů bleskem.
„Nejste u sebe v obýváku!”
„Nejste u sebe v obýváku. Jsou tu další lidé,“ cituje britský deník Telegraph Joann Makovitzkou, majitelku restaurace Tocqueville v New Yorku. Tam mají stěny vyrobené z kovu, takže tam není žádný signál. „Lidé sem přicházejí kvůli požitku z jídla a nám vadí cokoli, co by je od něj mělo vyrušit,“ vysvětluje restauratérka.
Samotní kuchaři se pak cítí svým způsobem okrádáni. Šéfkuchař Gilles Goujon z restaurace L'Auberge du Vieux Puits ve francouzském městečku Fontjoncouse, jež je ověnčena hned třemi michelinskými hvězdičkami, doslova říká: „Když si lidé vyfotí nějaké jídlo a snímek dají na sociální sítě, připravují tak ostatní o prvek překvapení.“
Navíc, například v případě jeho vyhlášené speciality "oeuf de poule pourri de truffles" (kuřecí stehýnka plněná lanýži), jejíž snímky se teď mocně šíří internetem, jde podle kuchařova názoru i o jistý druh krádeže duševního vlastnictví. „Kdokoli mě teď může kopírovat. A navíc, snímky pořízené běžným smartphonem jsou jen zřídkakdy skvělé. Takže těžko mohou naši práci předvést v nějakém lepším světle. A to už vážně naštve.“