Článek
Super Bowl každoročně sledují desítky milionů diváků a pro firmy je to tak obrovská šance, jak svými produkty oslovit co nejvíce potenciálních zákazníků. A protože si diváci spíše zakoupí ty propagované produkty, jejichž reklama jim nejvíce utkví v paměti, firmy sází na velkou kreativitu, zábavu a hollywoodské hvězdy.
Cena za odvysílání reklamy v tak vysoce sledovaném programu stojí miliony dolarů – v roce 2022 se průměrná cena za půlminutový spot pohybovala okolo 6,5 milionu dolarů (přes 140 milionů korun) – přesto se to ale firmám vyplatí.
Například v roce 2021 největší firmy jako General Motors, T-Mobile nebo Mountain Dew měly návratnost investice v průměru 4,6 amerického dolaru.
Nejlepší reklamy Super Bowlu 2024
Většina amerických žebříčků včetně toho od Billboardu se shoduje v tom, že nejlepší letošní reklamou byla ta pro telekomunikační firmu Verizon Communications s Beyoncé v hlavní roli. Ve spotu slavná zpěvačka pracuje na prolomení sítě Verizon 5G mnoha humornými způsoby. Předvádí parodii na úspěšný film Barbie nebo představuje svou vlastní AI verzi. Největším překvapením pak je oznámení, které bylo součástí reklamy, a sice že Beyoncé v březnu vydá hudební novinku.
Zpěvačka a tanečnice Jennifer Lopez společně s hercem Benem Affleckem patří mezi nejslavnější páry Hollywodu. Získat tak oba do reklamního spotu pro Super Bowl je téměř sázka na jistotu. A když k tomu přidáte herce Matta Damona a Toma Bradyho, máte prakticky vyhráno.
V reklamě pro fast food řetězec Dunkin' Donuts se Affleck přiřítí spolu s kamarády do šatny své manželky, aby Lopez ukázal, že také zvládne udělat pořádnou show. Herec byl součástí reklamy pro Dunkin' Donuts již minulý rok, tehdy obsluhoval tzv. hladové okno.
Chill. We’re naming a drink after them.
— Dunkin' (@dunkindonuts) February 12, 2024
Head to Dunkin’ and try the new DunKings Iced Coffee TOMORROW 2/12 👑 pic.twitter.com/wk4dlzatJO
„Abyste si mohli něco zapamatovat, musíte na něco jiného zapomenout“. To je hlavní myšlenka reklamy pro společnost Uber Eats, která je nejznámější pro rozvoz jídla. Právě tímto spotem ale dává jasně najevo, že si můžete nechat dovézt mnohem více než jen jídlo a lidé by si to měli zapamatovat.
Účinkuje v ní mnoho slavných tváří, které zapomněly na něco klíčového z jejich životů. Fotbalista David Beckham se snaží společně s manželkou Victorií vzpomenout na jméno její kapely (Spice Girls), potetovaný rapper Jelly Roll je překvapený ze svých tetování na obličeji a Jennifer Aniston nepoznává hereckého kolegu Davida Schwimmera, který v Přátelích ztvárnil roli Rosse Gellera.
A jaké reklamy byly na Super Bowlu odvysílány v minulých ročnících? Na výběr těch nejlepších se podívejte níže.
1. Budweiser
Pivní značka Budweiser je jednou z nejoblíbenějších ve Spojených státech. Je také hodnocena jako jedna z nejlepších mezi superbowlovými reklamami. Například ta z roku 2014 vsadila na neobvyklé přátelství mezi roztomilým štěnětem a koněm, kteří si okamžitě získali srdce diváků. Reklama končí logem Budweiser s dovětkem Best Buds, což se dá volně přeložit jako nejlepší kámoši.
2. Doritos a Mountain Dew
Viděli jste někdy rapovat Morgena Freemana? Přesně na to totiž vsadily značky tortillových chipsů Doritos a syceného nápoje Mountain Dew. V roce 2018 se značky daly dohromady a proti sobě postavily herce Morgena Freemana a Petera Dinklageho, kteří na začátku reklamy procvičují před zrcadlem jazykolamy. Potom už se pustí do souboje v lipsyncu (otevírání úst na hudbu). Dinklage, známý ze seriálu Hra o Trůny, posilněný Doritos rapuje jako Chris Brown a Morgan Freeman po loku Mountain Dew jako Missy Elliot.
3. NFL
Nejvyšší profesionální liga amerického fotbalu NFL sama dokáže zazářit i na poli reklamy. Ve svém spotu z roku 2019 ku příležitosti sté sezony dala dohromady největší hvězdy – namátkou třeba Jim Brown, Dick Butkus, Joe Montana, Tom Brady, Patrick Mahomes nebo Sam Gordon. Reklama odehrávající se na slavnostní ceremonii NFL, která se zvrhne poté, co z obrovského dortu spadne míč a v hráčích se probudí fotbalové instinkty, obsadila první místo v žebříčku hodnocení USA Today za rok 2019.
4. Google
Internetový vyhledávač nejednou vsadil ve svých reklamách na dojemný příběh. Jedním z nich je ten s názvem Loretta, ve kterém si starý muž trpící poruchou paměti připomíná díky službě Google Assistant nejkrásnější chvíle strávené se svou ženou. V reklamě s názvem Pařížská láska (Parisian Love) se zase na dotazech v Google vyhledávači vypráví příběh muže, který se na dovolené ve Francii zamiluje do ženy, později své manželky a matky svého dítěte.
5. Volkswagen
Zvířata, děti a smutné příběhy jsou pro mnohé diváky zaručeným úspěchem. S tím počítala i automobilka Volkswagen, jež do své reklamy z roku 2011 obsadila malého chlapce, který si splnil sen. Chlapec se v převleku za postavu ze Star Wars Darth Vadera neúspěšně snaží získat jeho schopnosti a uvést v pohyb různé předměty. Ke svému překvapení to nakonec dokáže – nastartuje tatínkovo auto. Ve skutečnosti ale otec využije dálkové ovládání.
6. Snickers
Koncept reklam čokoládové tyčinky Snickers s hláškou „Když máš hlad, nejsi to ty“ se v různých obměnách zpracovával několikrát. Korunu mu ale nasadila Amerikou oblíbená herečka Betty White (†99), když v reklamě z roku 2010 ztvárnila jednoho z mužů hrajícího na hřišti americký fotbal.
7. Amazon
Jak by to vypadalo, kdyby virtuálního asistenta Amazonu nenamlouval nám známý hlas Alexi, ale třeba prostořeký kuchař Gordon Ramsay, raperka Cardi B nebo herec Anthony Hopkins? Místo rady, jak uvařit podle receptu, by vás Ramsay zasypal nadávkami, jak neschopný jste kuchař, a místo country hudby by vám Cardi B pouštěla svoji známou sprostou píseň. V klipu se objevil i samotný zakladatel Amazonu miliardář Jeff Bezos.
8. FTX
S nápaditým konceptem přišla kryptoměnová burza FTX. Herec a spisovatel Larry David v reklamě ztvárňuje postavy z několika historických období, kterému vynálezci s pýchou předvádějí přelomové výtvory. David nad nimi ale pokaždé se smíchem mávne rukou s tím, že nemají budoucnost – od vynálezu kola, vidličky, toalety, žárovky až po let člověka na Měsíc. Nakonec před něj předstoupí muž propagující právě FTX, čímž reklama implikuje, že právě jejich kryptoměnová burza má velký potenciál do budoucna. Nutno dodat, že reklama příliš dobře nezestárla, FTX je od loňského roku v likvidaci mimo jiné kvůli obvinění z podvodů.
9. Největší klasiky: Coca-Cola, Pepsi i McDonald’s
Každoročně jsou během Super Bowlu odvysílány desítky reklam a vyjmenovat ty nejlepší podle gusta všech diváků je nereálné. Nelze ale vynechat jedny z největších klasik, které se na Super Bowlu v jeho historii odvysílaly. Mezi ně patří pro americké diváky dnes ikonické reklamy se slavnými – hvězdou amerického fotbalu Joem Greenem v reklamě na Coca-Colu, herečkou Cindy Crawfordovou v reklamním spotu pro Pepsi či jedním z nejlepších basketbalových hráčů Michaelem Jordanem v reklamě pro McDonald’s.
10. Apple
Za nejvíce přelomovou reklamu je pak prakticky všemi žebříčky považována reklama společnosti Apple z roku 1984 na MacIntosh. V ní využili dystopického románu George Orwella 1984, kdy běžkyně kladivem zničí obrazovku a tím pádem i Velkého bratra. Sloganem reklamy bylo „A uvidíte, proč rok 1984 nebude jako 1984“. Apple po jejím odvysílání na Super Bowlu prodal 72 tisíc počítačů za 100 dní – o 50 % více, než byla jeho nejoptimističtější predikce. Připomínáme, že se psal rok 1984.