Hlavní obsah

Stříbrný šíp prošel po 60 letech chátrání renovací. K vidění bude jen občas

Novinky, Kristýna Léblová
Praha

Československý motorový vlak známý pod přezdívkou Stříbrný šíp prošel rozsáhlou renovací. Světový unikát není určen pro normální drážní provoz, bude k vidění jen zřídka při zvláštních příležitostech. Díky kameře Novinek si ho můžete prohlédnout už nyní.

Stříbrný šíp prošel po šedesáti letech chátrání renovací. K vidění bude jen při zvláštních příležitostechVideo: Novinky

Článek

Motorák, který je od poloviny nahoru natřen stříbrnou metalízou, je unikátním strojem evropského formátu. Byl vyroben v roce 1939. „Je to výrobek, který ukazuje um našich předků a celého hospodářství před 2. světovou válkou,“ říká hrdě přednosta provozní jednotky Praha Libeň Jan Konopík.

„Na tomto vozidle byla kompletně opravena, to znamená - odstrojena, odtryskána a tak dále vozidlová skříň včetně rámů. Opravena byla na spoustě míst, neboť byla zkorodována. Zrekonstruován byl kompletně interiér - byly vyrobeny sedačky podle původních originálů, byla na ně dovezena italská kůže. Interiér byl zrekonstruován tak, aby odpovídal interiéru první republiky,“ vyjmenovává Konopík s tím, že jediná moderní novinka je pod kapotou, kde jsou moderní spalovací motory a trakční soustrojí, a to z toho důvodu, že se původní zařízení nedochovalo.

Foto: Novinky

Zrenovovaný je i interiér. Kůže na sedačkách je dovežena z Itálie.

Luxusní interiér tvoří sedadla potažená italskou kůží a s opěrkami hlavy pro celkem 64 pasažérů. Je rozdělen do dvou stejně velkých částí pro kuřáky a nekuřáky, které jsou odděleny dveřmi se zrcadlem. Chromové kovové doplňky dotvářejí jedinečnost a osobitost vozu. Topení bylo navrženo jako teplovzdušné s využitím zbytkového tepla z výfuků. Původní motory byly údajně využity pro záložní dieselagregát Karlínského divadla.

Vlak není určen pro běžný provoz veřejné dopravy. „Je to vozidlo, které má připomínat naši historii, a proto se bude ukazovat na akcích, které mají zpropagovat železniční dopravu, tzn. Národní dny železnice, výstavy muzejních exponátů a tak podobně,“ vysvětlil přednosta.

Foto: Novinky

Deska strojvedoucího byla dělaná podle dochovaných fotografií.

Odstaven na 60 let

Historie Stříbrného šípu s označením M260.001 je pohnutá. Dne 17. února 1939 úspěšně vykonal nezbytné technicko-policejní zkoušky na trati mezi Prahou a Kolínem. Den před obsazením Československa fašistickými vojsky, 14. března 1939, jej tehdejší Československé dráhy oficiálně představily při prezentační jízdě z Prahy do Pardubic.

O den později začala okupace. Válka mu nepřála, nebyla nafta, takže se vlak nepoužíval. Od roku 1948 do roku 1953 byl nasazovaný do běžného provozu. Pak byl pro poruchu odstavený v Šumperku, kde sloužil jako čalounická dílna.

„Chátral proto, že to byl výrobek z doby první republiky, to byl buržoazní přežitek po dobu komunistického období,“ sdělil důvody odstavení Novinkám Konopík s tím, že podobný vlak ve světě nenajdeme.

Až v roce 2011 se podařilo sehnat dostatek peněz, aby mohlo dojít k renovaci.

Související témata:

Výběr článků

Načítám