Článek
Motorák, který je od poloviny nahoru natřen stříbrnou metalízou, je unikátním strojem evropského formátu. Byl vyroben v roce 1939. „Je to výrobek, který ukazuje um našich předků a celého hospodářství před 2. světovou válkou,“ říká hrdě přednosta provozní jednotky Praha Libeň Jan Konopík.
„Na tomto vozidle byla kompletně opravena, to znamená - odstrojena, odtryskána a tak dále vozidlová skříň včetně rámů. Opravena byla na spoustě míst, neboť byla zkorodována. Zrekonstruován byl kompletně interiér - byly vyrobeny sedačky podle původních originálů, byla na ně dovezena italská kůže. Interiér byl zrekonstruován tak, aby odpovídal interiéru první republiky,“ vyjmenovává Konopík s tím, že jediná moderní novinka je pod kapotou, kde jsou moderní spalovací motory a trakční soustrojí, a to z toho důvodu, že se původní zařízení nedochovalo.
Luxusní interiér tvoří sedadla potažená italskou kůží a s opěrkami hlavy pro celkem 64 pasažérů. Je rozdělen do dvou stejně velkých částí pro kuřáky a nekuřáky, které jsou odděleny dveřmi se zrcadlem. Chromové kovové doplňky dotvářejí jedinečnost a osobitost vozu. Topení bylo navrženo jako teplovzdušné s využitím zbytkového tepla z výfuků. Původní motory byly údajně využity pro záložní dieselagregát Karlínského divadla.
Vlak není určen pro běžný provoz veřejné dopravy. „Je to vozidlo, které má připomínat naši historii, a proto se bude ukazovat na akcích, které mají zpropagovat železniční dopravu, tzn. Národní dny železnice, výstavy muzejních exponátů a tak podobně,“ vysvětlil přednosta.
Odstaven na 60 let
Historie Stříbrného šípu s označením M260.001 je pohnutá. Dne 17. února 1939 úspěšně vykonal nezbytné technicko-policejní zkoušky na trati mezi Prahou a Kolínem. Den před obsazením Československa fašistickými vojsky, 14. března 1939, jej tehdejší Československé dráhy oficiálně představily při prezentační jízdě z Prahy do Pardubic.
O den později začala okupace. Válka mu nepřála, nebyla nafta, takže se vlak nepoužíval. Od roku 1948 do roku 1953 byl nasazovaný do běžného provozu. Pak byl pro poruchu odstavený v Šumperku, kde sloužil jako čalounická dílna.
„Chátral proto, že to byl výrobek z doby první republiky, to byl buržoazní přežitek po dobu komunistického období,“ sdělil důvody odstavení Novinkám Konopík s tím, že podobný vlak ve světě nenajdeme.
Až v roce 2011 se podařilo sehnat dostatek peněz, aby mohlo dojít k renovaci.